Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Suget efter lyxartiklar ökar – modehus ser tvåsiffriga vinstökningar

Publicerad: 21 januari 2022, 08:47

De globala lyxaktörer studsar tillbaka efter pandemin. Varumärken som Chloe och Cartier har sett 30 procentiga vinstuppgångar under det senaste kvartalet medan Burberry spår en vinsttillväxt på 35 procent i år.

Ämnen i artikeln:

CoronaE-handelSociala medierMode

Helen Preutz (tjänstledig)

helen.preutz@bonniernews.se


Tack vare en stark försäljningsutveckling på nätet återvänder de globala lyxvarumärkena sakta men säkert till pre-pandemiska nivåer, skriver Bloomberg.

Till exempel spår Londonbaserade modehuset Burberry, känt bland annat för sitt ikoniska rutmönster, en vinsttillväxt på 35 procent i år. 

I ett uttalande från onsdagen konstaterar bolagets styrelseordförande Gerry Murphy försäljningen av varor till fullpris accelererat jämfört med förra kvartalet och fortsätter växa tvåsiffrigt jämfört med 2019. Detta tros vara en effekt bland annat av modehusets satsning på sociala medier för att attrahera en yngre målgrupp. 

Andra lyxvarumärken ser en liknande utveckling. Till exempel ökade Richemont, som äger varumärkena Chloe och Cartier sin vinst med över 30 procent det senaste kvartalet, skriver TT. 

Försäljningstillväxten kom efter att lyxvarumärkena börjat repa sig efter konsekvenserna av pandemin i form av reserestriktioner, karantänsregler och ekonomisk tröghet.

I Sverige har lyxbutikerna klarat sig bättre än snittet under pandemin, visar Markets granskning. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev