Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Styrkebeskedet från Lexington: ”Fantastiskt roligt att summera sommarperioden”

Publicerad: 12 november 2021, 08:59

Kristina Lindhe, vd för Lexington.

Foto: Sucad Mrkonjic

Lexington ökade försäljningen med 22 procent under det tredje kvartalet. Samtidigt förbättrades lönsamheten. ”Det är fantastiskt roligt att summera sommarperioden som vi nu lagt bakom oss”, säger vd Kristina Lindhe.


Ämnen i artikeln:

Lexington

Lexington ökade försäljningen under det tredje kvartalet och förbättrade resultatet. 

– Det är fantastiskt roligt att summera sommarperioden som vi nu lagt bakom oss, och kunna konstatera att vi haft en väldigt fin utveckling, säger Kristian Lindhe i en kommentar. 

Försäljningen ökade med 22 procent till en omsättning på 90,5 miljoner kronor. 

Segmentet home växte med 14 procent och segmentet fashion med 34 procent. 

– Vår strategiska inriktning med fokus på att bygga ut de olika onlinekanaler vi jobbar med har verkligen gett resultat. 

Kristina Lindhe berättar att den egna webbutiken växte med 54% under kvartalet.

– Marknadsplatserna, som huvudsakligen har sin försäljning inom mode, mer än fördubblade omsättningen, upp 140 procent, och försäljningen till e-tailers i olika länder ökade med 20 procent i kvartalet trots att vi renodlat urvalet och fokuserar på färre, fortsätter hon. 

Trots två färre ökade försäljningen i de fysiska butikerna med 24 procent. 

– Vi ser hur viktig vår omnikanalstrategi är, där vi driver trafik mellan online och fysisk handel. 

Bolaget redovisar ett rörelseresultat på 9,7 miljoner kronor för kvartalet, vilket ska jämföras med ett resultat på 4,5 miljoner kronor samma period i fjol. 

– Om man tar hänsyn till att vi under 2020 hade 4,9 miljoner kronor i olika typer av coronastöd så här långt under året, framstår årets ackumulerade resultatökning ännu starkare, säger Kristina Lindhe. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lexington

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev