Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Styrkebesked från Kjell & Company: ”Vår omnikanalsmodell står sig i osäkra tider”

Publicerad: 18 maj 2022, 05:25

Ökad försäljning i alla kanaler och flera nya butiksöppningar präglade årets första kvartal för hemelektronikkedjan Kjell & Company. Kedjans modell fungerar bra även i bistra tider, konstaterar vd Andreas Rylander.


Ämnen i artikeln:

Kjell & CompanyHemelektronikOmnikanal

Nettoomsättningen under det första kvartalet uppgick till 615,3 miljoner kronor, en ökning med 29,8 procent.

Under det första kvartalet i år förvärvade Kjell & Company danska AV-Cables, vilket var en bidragande faktor till försäljningsökningen.

Även tillväxten för jämförbara enheter var dock stark och uppgick till 10,3 procent.

Rörelseresultatet backade från 22,8 under det första kvartalet i fjol till 19,8 procent i år.

Under kvartalet öppnades tre nya butiker – två i Norge och en i Sverige.

I rapporten konstaterar bolaget att vare sig kriget i Ukraina eller nya covidutbrott i Kina ännu  påverkat bolaget negativt.
–Tillväxten på nästan 30 procent i det första kvartalet visar att vår omnikanalsmodell, med ett kanaloberoende kundmöte och kurerat sortiment av tillbehör inom hemelektronik, står sig stark även i osäkra tider, säger Andreas Rylander.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev