Finansiella rapporter
Styrkebesked från Kjell & Company: ”Vår omnikanalsmodell står sig i osäkra tider”
Publicerad: 18 maj 2022, 05:25
Ökad försäljning i alla kanaler och flera nya butiksöppningar präglade årets första kvartal för hemelektronikkedjan Kjell & Company. Kedjans modell fungerar bra även i bistra tider, konstaterar vd Andreas Rylander.
Nettoomsättningen under det första kvartalet uppgick till 615,3 miljoner kronor, en ökning med 29,8 procent.
Under det första kvartalet i år förvärvade Kjell & Company danska AV-Cables, vilket var en bidragande faktor till försäljningsökningen.
Även tillväxten för jämförbara enheter var dock stark och uppgick till 10,3 procent.
Rörelseresultatet backade från 22,8 under det första kvartalet i fjol till 19,8 procent i år.
Under kvartalet öppnades tre nya butiker – två i Norge och en i Sverige.
I rapporten konstaterar bolaget att vare sig kriget i Ukraina eller nya covidutbrott i Kina ännu påverkat bolaget negativt.
–Tillväxten på nästan 30 procent i det första kvartalet visar att vår omnikanalsmodell, med ett kanaloberoende kundmöte och kurerat sortiment av tillbehör inom hemelektronik, står sig stark även i osäkra tider, säger Andreas Rylander.