Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Starkt kvartal för Synsam – satsar på recycling och svensk produktion

Publicerad: 24 augusti 2022, 06:27

Tillväxten under

Tillväxten fortsatte under andra kvartalet men resultatet försämrades till följd av kostnader för öppnandet av nya butiker och den nya produktionsanläggningen utanför Östersund.


Ämnen i artikeln:

Synsam

Synsams nettoomsättning för andra kvartalet 2022 uppgick till 1 399 miljoner kronor, vilket är en ökning med 15,3 procent jämfört med förra årets 1 312 miljoner.

Vd Håkan Lundstedt kommenterar tillväxten i en kommentar:

– Synsams starka tillväxt som vi såg i det första kvartalet har fortsatt. Detta på en konkurrensutsatt marknad som i mångt och mycket drivs av kampanjer och där marknadsaktörerna har betydande utmaningar att rekrytera optiker, primärt i Sverige, men även i Norge och Danmark.

Rörelseresultatet landade på 188 miljoner kronor vilket är 7,6 procent sämre än andra kvartalet jämfört med förra året då det landade på 203 miljoner.

– Resultatet har belastats av högre operativa kostnader primärt avseende planerad expansion av nya butiker, inklusive en kraftig expansion i Finland, och uppstartskostnader i den nya produktionsanläggningen, kostnader för optiker, samt offensiva marknadsföringssatsningar, säger Håkan Lundstedt.

Synsam räknar med att satsningen på kapaciteten på optiker som inkluderar nya arbetssätt och teknologilösningar som ska ge effekt på resultatet från slutet av nästa kvartal.

LÄS OCKSÅ: Nu har Synsam flyttat hem produktionen: ”En historisk dag”

Bolagets satsning på återvunna glasögon fortsätter, under andra kvartalet har fem butiker etablerats i Sverige och en i Norge.

– I mer utmanande tider är det tydligt att Synsam Recycling Outlet fyller en viktig funktion, både som ett konkurrenskraftigt koncept som erbjuder en lägre prisbild vilket driver kundtrafik, men även som ett erbjudande som svarar upp mot våra kunders vilja att göra hållbara val som bidrar till cirkulära flöden och minskat avfall.

Abonnemangsaffären för glasögon fortsatte att växa under andra kvartalet och ökade med 27 procent jämför med samma tid 2021. Antalet kunder med abonnemang ökade med 30 000 och nådde vid kvartalets slut 449 000 aktiva kunder.

– Synsams abonnemangsaffär Synsam Lifestyle är särskilt slagkraftig i tider med större ekonomisk osäkerhet då konceptet ger en trygghet för kunden som vill ha kontroll över sina månatliga utgifter, säger Håkan Lundstedt.

Den 17 augusti invigdes Synsams produktionsanläggning i Jämtland, en investering som väntas uppgå till 100 miljoner kronor över en femårsperiod. Under andra kvartalet uppgick de strategiska investeringarna till 49 miljoner kronor.

– Med facit i hand kunde vår satsning på att successivt flytta hem glasögonproduktionen av bolagets egna House Brands från Asien till vårt nyligen invigda produktions- och innovationscenter på Frösön utanför Östersund inte ha varit mer rätt i tiden. Lokal produktion bidrar till att stärka kunderbjudandet och korta ledtiderna, att öka Synsams egna kontroll över hela värdekedjan samtidigt som beroende av externa leverantörer minskar, säger Håkan Lundstedt.

LÄS OCKSÅ: Håkan Lundstedt är mäktigast i optikbranschen: ”I min makt ligger en skyldighet att utmana” 

Annika Wilhelmson

Reporter

annika.wilhelmson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Synsam

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev