Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Starkt delår för Rugvista – överträffar målen

Publicerad: 11 november 2021, 14:20

Rugvistas vd Michael Lindskog

Foto: Isabell N Wedin

Mattförsäljaren Rugvistas tillväxt låg över målen under perioden januari till september. ”Vi står nu inför årets viktigaste period där vi förväntar oss en naturligt hög efterfrågan”, säger vd Michael Lindskog.


Ämnen i artikeln:

Handeln

Bolagets nettoomsättning under det tredje kvartalet landade på drygt 140 miljoner kronor, en ökning med nära 20 procent jämfört med andra kvartalet i år. Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 29,6 procent. 

Det skriver bolaget i sin delårsrapport som offentliggjordes på torsdagen. 

– Vårt tredje kvartal kan beskrivas som ytterligare en period där vi uppnår en tillväxttakt och marginalnivå i linje med eller något över våra finansiella mål, säger vd:n Michael Lindskog i en kommentar.  

Han fortsätter:

– Den organiska tillväxten nådde en tillfredsställande nivå på 30 procent under kvartalet och att vi lyckades accelerera tillväxttakten jämfört med Q2 var särskilt uppmuntrande.

För perioden januari till september uppgick nettoomsättningen till drygt 486 miljoner kronor. Siffran för samma period i fjol var 351 miljoner, vilket innebär att omsättningen ökat med strax över 38 procent. 

Resultatet uppgick till 97 miljoner kronor. 

– Vissa marknader visar fortsatt stark tillväxt medan tillväxttakten har avtagit i andra. Vi är fortfarande övertygade om att det digitala köpet, för vår produktkategori i synnerhet, erbjuder kunden ett större produkturval, en bättre köpupplevelse samt en bekvämare leveransupplevelse. Vi förväntar oss att dessa faktorer kommer leda till att fler konsumenter även i framtiden väljer att utföra sina inköp av mattor i digitala istället för fysiska butiker, säger Michael Lindskog.

Han säger att lagersituationen förbättrades under andra kvartalet och att bolaget nu står rustat för inför den förväntade högsäsongen. 

– Vi står nu inför årets viktigaste period där vi förväntar oss en naturligt hög efterfrågan men där vi möter utmanande jämförelsetal från Q4 2020. Vi är emellertid väl förberedda och redo att exekvera enligt vår kommersiella plan för att avsluta året starkt och fortsatt säkerställa en köpupplevelse i världsklass.

 

 

Isidor Beslic

Reporter

isidor.beslic@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Handeln

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev