Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Stark tillväxt för Zalando: ”Enorma möjligheter framför oss”

Publicerad: 1 mars 2022, 06:56

Foto: Oliver Tjaden

Zalandos omsättning ökade med 29,7 procent under 2021 samtidigt som resultatet stärktes. ”Vi är väldigt nöjda med vårt starka resultat, vilket visar att vi har haft rätt strategi på plats för att lyckas oavsett marknadsmiljö, säger vd Robert Gentz.

Ämnen i artikeln:

ZalandoE-handelMode

JF


Zalandos bruttoförsäljning, GMW, ökade med 24 procent under fjärde kvartalet 2021 och uppgick till 4,3 miljarder euro. Nettoomsättningen ökade med 20 procent till 3,1 miljarder euro. 

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 189 miljoner euro under kvartalet. Motsvarande siffra under fjärde kvartalet 2020 var 181 miljoner. 

Efter ett starkt avslut på 2021 fortsätter Zalando fokusera på strategiska initiativ som ska driva tillväxt i framtiden, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Under helåret 2021 uppgick nettoomsättningen till 10,4 miljarder euro, vilket motsvarar en ökning med 29,7 procent från föregående år. Bruttoförsäljningen, GMW, uppgick till 14,3 miljarder. 

Rörelseresultatet för helåret uppgick till 424,7 miljoner euro, vilket kan jämföras med 367,0 miljoner föregående år. 

– Vi är väldigt nöjda med vårt starka resultat, vilket visar att vi har haft rätt strategi på plats för att lyckas oavsett marknadsmiljö, säger vd Robert Gentz i en kommentar.

Under året ökade antal kunder med mer än 10 miljoner. 

– Vår nya kundtillväxt och våra strategiska framsteg under 2021 understryker den enorma möjlighet som ligger framför oss, säger Robert Gentz. 

Under 2022 förväntas en GMW-tillväxt om 16-23 procent. Målet fram till 2025 är att GMW ska nå över 30 miljarder euro. 

Under fjärde kvartalet 2021 tillträdde Joanna Hummel som Nordenchef för Zalando. 

– Sverige är en nyckelmarknad full av potential för oss och Norden är en av de snabbast växande regionerna för Zalando. Vår ambition är att fortsätta denna tillväxt under 2022 genom att erbjuda en lokal och relevant shoppingupplevelse, säger Joanna Hummel, Nordenchef på Zalando i en kommentar. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev