Finansiella rapporter
Stark tillväxt för Footway Group: ”Vi fortsätter att expandera”
Publicerad: 12 oktober 2021, 06:19
Footway Groups vd Daniel Mühlbach. Foto: Pressbild
Footway Group ökade försäljningen med 43 procent under det tredje kvartalet. ”Flertalet produktkategorier, till exempel kontorsskor och festskor, med en låg efterfrågan under pandemin har börjat öka”, säger vd Daniel Mühlbach. Samtidigt har koncernen vänt förlust till vinst.
Ämnen i artikeln:
FootwayFootway Group, med bland annat footway.com och sportamore.com i sitt stall, omsatte 337,9 miljoner kronor under det tredje kvartalet.
Tillväxten drivs främst av produktkategorier från de nya butikerna som lanserades i november 2020-januari 2021, skriver gruppen i en kommentar.
– Det är glädjande att tredje kvartalet inneburit stark tillväxt trots omvärldens utmaningar. Flertalet produktkategorier, till exempel kontorsskor och festskor, med en låg efterfrågan under pandemin har börjat öka, säger Daniel Mühlbach.
I dag finns åtta olika butiker på Footways plattform (sportamore.com, thesolestory.com, heppo.com, caliroots.com, belapadel.com, brandosa.com, runforest.com och footway.com) med försäljning på 24 marknader.
– Vi fortsätter optimera vår multistoreplattform och har i perioden bland annat lanserat en förbättrad produktsökning. Vi fortsätter expandera med avsikt att lägga till ytterligare butiker, både egna och externa. Arbetet underlättas av att vi äntligen har möjlighet att jobba tillsammans på kontoret igen, säger Daniel Mühlbach.
Footway Group redovisar ett rörelseresultat på 0,8 miljoner kronor för det tredje kvartalet, vilket gör att gruppen går från förlust till vinst.
Tredje kvartalet 2020 gjorde verksamheten en rörelseförlust på 2,1 miljoner kronor.
– Efter integrationen av Sportamore, Caliroots och Solestory, har vi nu uppnått en kontrollerad kostnadsstruktur. De nya butikerna tydliggör vår skalbarhet och den avkastning vi kan åstadkomma när förvärvade butiker läggs till på plattformen, säger Daniel Mühlbach.