Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Stark försäljning för Lyko under andra kvartalet: ”Mötte enorma jämförelsetal”

Publicerad: 16 juli 2021, 05:20

Lyko ökar omsättningen och förbättrar rörelseresultatet. Online-försäljningen stod för majoriteten av omsättningen, men bolaget börjar även se en ljusning i butikerna.


Ämnen i artikeln:

LykoEkonomi

Lyko hade en nettoomsättning om 528,5 miljoner kronor under andra kvartalet i år. Det motsvarar en försäljningstillväxt om 21,2 procent jämfört med samma period föregående år. Under första halvåret låg försäljning på 966,8 miljoner kronor, vilket är en ökning med 29,1 procent från 2020. 

– Jag är stolt över att få summera 21,2 procents total tillväxt och 23,8 procent tillväxt online för andra kvartalet. När vi klev in i kvartalet mötte vi enorma jämförelsetal inom online mot föregående år och det var stor osäkerhet kring kundflödena i våra butiker. Samtidigt var vi optimistiska eftersom vi hade ett bättre operationellt utgångsläge och en större adresserbar marknad än tidigare, säger vd Rickard Lyko i en kommentar. 

Online-försäljningen stod för 89 procent av den totala omsättningen. 

Bolaget hade ett rörelseresultat på 23,4 miljoner kronor under andra kvartalet. Motsvarande siffra föregående år var 11,8 miljoner. Under första halvåret 2021 blev rörelseresultatet 43,1 miljoner kronor jämfört med 7 miljoner kronor samma period föregående år. 

– Vi lyckas effektivisera overheaden och hitta skalfördelarna i volymen. Det blir allt viktigare med att automatisera flöden och nyttja teknik som frigör tid. Vårt mål är att kontinuerligt förbättra lönsamheten även om bruttovinstmarginalerna skulle sjunka något. 

Lyko börjar även se en förbättring i butikerna och den jämförbara försäljningen ökar mot föregående år. 

Försäljningen i Norge uppgick till 129 miljoner kronor under kvartalet och stod därmed för 24 procent av den totala försäljningen. 

– Vi har en stark försäljningstillväxt i samtliga våra marknader och vi ser en tydlig respons i våra nya marknader i Europa även om det som förväntat ännu inte påverkar totalen i någon större utsträckning. 

Under kvartalet förvärvade bolaget varumärket Pusher, som är Lykos första förvärv som riktar som mot män. 

– Direkt finns det stor potential att tillföra våra skalfördelar och kompetens inom fysisk och digital handel. Framåt ser vi möjligheter till att ytterligare bredda produktportföljen och förädla varumärket. 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

LykoEkonomi

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev