Finansiella rapporter
Stabilt resultat för Jula-koncernen – gynnades av coronaeffekter: ”Finns ändå anledning att vara ödmjuk”
Publicerad: 1 juni 2022, 09:59
Gynnsamma omvärldsfaktorer, bra timing och pålitligt väder bidrog till att göra 2021 till ett starkt år för Jula Holding. Framåt ser Jula både utmaningar och möjligheter.
Jula Holding, som bland annat ägare kedjorna Jula och Hööks, levererade ett stabilt resultat för 2021. Nettoomsättningen landade på 10,46 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 9,8 miljarder kronor under 2020.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till 1,76 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 1,3 miljarder kronor i fjol.
En fortsatt stark coronaeffekt under vår och sommar i kombination med gynnsamt väder och hög träffsäkerhet vad gäller säsongssortiment bidrog till ökningen.
”Tillsammans med en engagerad och ansvarstagande personal har vi kunnat hantera utmaningarna, exempelvis gällande frakter och råvarupriser. Vi har samtidigt kunnat dra nytta av omvärldsfaktorerna” skriver ägaren Karl-Johan Blank i årsredovisningen.
2021 präglades av flera etableringar och ombyggnationer. Under fjolåret kom även nyheten om att kedjan ska etablera fysiska varuhus och e-handel i Finland samt ge sig in på de tyska och österrikiska marknaderna.
LÄS MER: Beskedet från Julas vd – inför premiären i Finland: ”Vi vill se en snabb expansion”
Vad gäller innevarande år ser Jula stoa utmaningar, bland annat i form av stigande inflation, fortsatta leveransproblem och dyrare bränsle- och råvarupriser. Trots detta tror Karl-Johan Blank att koncernens ställning som en välkänd lågprisaktör kommer att gynna Jula.
”Med det sagt finns det ändå anledning att vara ödmjuk inför den framgång som vi haft i pandemin, och inför de utmaningar vi ser att vi kommer att möta under 2022. Omvärlden är mer orolig än vad vi sett tidigare, med bland annat ett fruktansvärt krig i närområdet, det är tydligt att omvärldsfaktorer kommer att påverka oss under 2022.”