Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Så slår kriget i Ukraina mot H&M:s resultat: ”Vi ser aktivt över olika alternativ”

Publicerad: 29 juni 2022, 06:25

H&M Group ökade försäljningen och stärkte resultatet under det andra kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår – trots negativ påverkan av kriget i Ukraina. ”Vi ser aktivt över olika alternativ för att finna lösningar”, säger vd Helena Helmersson om situationen.


Ämnen i artikeln:

H&M

H&M Group omsatte 54 504 miljoner kronor under det andra kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår, mars-maj. 

En tillväxt på 17 procent jämfört med samma period för ett år sedan. Mätt i lokala valutor ökade försäljningen med tolv procent (17 procent om den pausade verksamheten i Ryssland, Vitryssland och Ukraina räknas bort). 

– Väl mottagna kollektioner ledde till en stark utveckling med fortsatt ökad fullprisförsäljning och minskade prisnedsättningar. Försäljningen ökade kraftigt i våra fysiska butiker samtidigt som online går fortsatt bra, säger Helena Helmersson i en kommentar. 

Rörelseresultatet landade på 4 988iljoner kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på 3 852 miljoner kronor andra kvartalet 2021. 

Både försäljning och resultat påverkades negativt av kriget i Ukraina. Sedan 24 februari har H&M Group pausat all verksamhet i Ukraina och sedan 2 mars även i Ryssland och Vitryssland. 

181 butiker och drygt 7 500 anställda berörs. 

Åtgärden gör att koncernen redovisar en rörelseförlust på 228 miljoner kronor för verksamheten i dessa länder. Innan coronapandemin utgjorde dessa tre länder tio procent av koncernens totala rörelseresultat. 

– Situationen kopplad till kriget i Ukraina och dess konsekvenser för vår verksamhet utvärderas löpande. Vi ser aktivt över olika alternativ för att finna lösningar som tar hänsyn till såväl kunder, medarbetare som påverkan på verksamheten i sin helhet, säger Helena Helmersson. 

H&M Gruppen skriver i delårsrapporten att försäljningen i juni väntas minska med sex procent mätt i lokala valutor jämfört med samma månad 2021. Den pausade verksamheten i Ryssland, Vitryssland och Ukraina står för fem procent av dem. 

En viktig förklaring till tappet är att koncernen möter tuffa jämförelsetal. I juni 2021 ökade försäljningen med 24 procent medan tillväxten i juli och augusti landade på sex procent för vardera månad. 

– För att navigera i en omvärld som förändras snabbt är det viktigare än någonsin att ha en flexibilitet och kunna ta snabba beslut. Som en direkt följd av omvärldens utmaningar gör vi ett omfattande arbete med att prioritera initiativ, omfördela resurser och säkerställa en fortsatt god lönsamhet, säger Helena Helmersson.  

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

H&M

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev