Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Så gick det för kriskedjan under senvåren: ”Väldigt välstädat vid det här laget”

Publicerad: 2 augusti 2022, 06:00

Lars Fins, vd för Rizzo Group.

Foto: Julia Forsberg

En orolig omvärld gjorde att Rizzo Groups försäljning stod still och stampade under senaste kvartalet. ”Annars skulle den ha ökat betydligt mer”, säger vd Lars Fins i en kommentar. Verksamheten forsätter att gå med förlust.


Ämnen i artikeln:

Rizzo Group

Rizzo Group omsatte 75,1 miljoner kronor under det tredje kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår, mars-maj. En ökning med tolv procent jämfört med motsvarande period ett år tidigare. Positiva valutaeffekter påverkade omsättningen positivt med 1,5 miljoner kronor, skriver bolaget i delårsrapporten.  

Mätt på jämförbara enheter var försäljningen i nivå med föregående år. 

– Rese- och hotel/restaurangmarknaden har fått rejäl fart under året och om inte nya omvärldsfaktorer som det eländiga kriget i Ukraina, ökade inflationen, bränsle och matpriser påverkat – skulle försäljningen ha ökat betydligt mer, säger Lars Fins i en kommentar samtidigt som han konstaterar att kampen om konsumenternas pengar kommer att bli tuffare framöver. 

Rörelseförlusten uppgick till 37,1 miljoner kronor, en förbättring med 17,9 miljoner kronor jämfört med samma period i fjol. 

Resultatet påverkades främst av avyttringen av dotterbolaget Rizzo International. 

LÄS OCKSÅ: Lars Fins talar ut – krisen, comebacken och e-handeln: ”Försäljning via butik är nästan alltid mer lönsam”

– Mars-maj har varit en intensiv period med att skapa förbättringar och förutsättningar för långsiktig överlevnad och lönsamhet. Avyttringen av vårt dotterbolag och tillika drygt 90 procent av vår skoverksamhet i koncernen var en strategiskt viktig och nödvändig aktivitet. Skor kräver stora resurser då det gäller kapital för lager och modegraden är betydligt högre än vad den är för väskor och handskar, säger Lars Fins. 

Som Market berättat tidigare gör brist på likviditet att Rizzo Group har svårt att köpa in varor till butikerna. En konsekvens av bolagets historik med två företagsrekonstruktioner i bagaget. 

– Vi lider fortsatt av begränsad likviditet och det drabbar vår inköpsförmåga och tillika att vårt sortimentserbjudande blivit lidande. Vi har ett för lågt varulager och även om det är väldigt välgörande att enbart fokusera på väskor och accessoarer – krävs det mera produkter för att vi ska kunna ta hem den ökande efterfrågan, säger Lars Fins. 

Han konstaterar vidare att situationen i omvärlden de senaste åren med en pandemi och därefter krig i Europa och inflation gjort att Rizzo Group aldrig fått chansen att komma i kapp. 

– Resultatet under perioden är en direkt konsekvens av alla händelser och vi arbetar enträget vidare med att hitta ytterligare finansiering för att kunna fylla på med mera produkter. Bolaget är väldigt välstädat vid det här laget och det är ”bara” uppfyllnaden av våra butiker som fortsatt måste till, säger Lars Fins. 

LÄS OCKSÅ: Stor kartläggning – siffrorna som visar raset för Rizzo: ”De senaste tio åren har varit en katastrof”

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Rizzo Group

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev