Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Så gick det för Jysk – efter succéåret: ”Ingen lätt uppgift att gå upp emot 2021 års fantastiska resultat”

Publicerad: 24 november 2022, 12:36

Johan Sjödin, vd för Jysk i Sverige.

”Det var ingen lätt uppgift att gå upp emot 2021 års fantastiska resultat”, det konstaterar Jysks vd Johan Sjödin när bolaget nu släpper siffror för den svenska verksamheten. Men omsättningen växte och resultatet var det näst bästa någonsin.

Ämnen i artikeln:

Jysk

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Jysk omsatte 4,91 miljarder kronor i Sverige under sitt senaste räkenskapsår, som tog slut 31 augusti. Det ska jämföras med en omsättning på 4,87 miljarder kronor året innan. 

Den svenska verksamheten redovisar ett rörelseresultat på 538 miljoner kronor. Det är 25 miljoner sämre än räkenskapsåret innan. I pressmeddelandet konstaterar Jysk att det är det näst bästa resultatet någonsin. 

– Det var ingen lätt uppgift att gå upp emot 2021 års fantastiska resultat. Det gångna räkenskapsåret har haft många utmaningar med ekonomi, krig och pandemi. Ändå ser vi en stabil positiv utveckling av Jysk Sverige över tid. Det är en enorm styrka vi har, säger Johan Sjödin i en kommentar. 

Under året fortsatte Jysk att investera stort i verksamheten. Dels påbörjades utbyggnaden av huvudkontoret i Arlöv, dels uppdaterades och växte butiksnätet. 31 butiksaktiviteter, det vill säga ombyggnader eller nyöppningar, genomfördes under året. 

LÄS OCKSÅ: Kartläggning: Här är retailföretagen som hamnat hos Kronofogden

– Vi hade en hög ambitionsnivå när vi gick in i räkenskapsåret. Vi ville öka takten rejält med uppdateringen av vårt butiksnät och vi ville genomföra flera större satsningar på medarbetarna kring träning och utbildning och allt det har vi lyckats med, säger Johan Sjödin. 

B2B-försäljningen utvecklades positivt under räkenskapsåret. Tillväxten landade på 62 procent. 

– Många företag valde Jysk under 2022. Vi finns på 155 platser i Sverige så det är enkelt att få bra service lokalt. Och vi ser att utvecklingen håller i sig. Under bara oktober månad i det nya räkenskapsåret registrerade sig drygt 1000 nya företagskunder hos Jysk, säger Lars Svantesson, B2B-chef för Jysk i Sverige. 

LÄS OCKSÅ: Johan Sjödin sitter på dubbla stolar – Jysk-vd:n har fått ansvar för ytterligare en marknad

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev