Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Rugvista ser över personalkostnaderna efter kämpigt kvartal

Publicerad: 18 augusti 2022, 07:26

”Om jag summerar det första halvåret så har det framför allt präglats av ett förändrat makroekonomiskt klimat som drastiskt har påverkat marknadsförutsättningarna” säger vd Michael Lindskog.

Foto: Pressbild

Färre digitala besökare, färre kunder och lägre ordervärde. Efter ett tufft kvartal behöver e-handlaren Rugvista dra åt svångremmen.


Ämnen i artikeln:

HeminredningE-handel

Efterfrågan på e-handlaren Rugvistas mattor har sjunkit kraftigt under andra kvartalet. Inom privatkundssegmentet, som är Rugvistas största kundgrupp, har nettoomsättningen backat 24,5 procent på den Centraleuropeiska marknaden. På Nordenmarknaden har nettoomsättningen minskat 27,6 procent. 

Segmentet företagskunder är mindre men mer robust, med en hög efterfrågan från inredningsarkitekter. Omsättningen har ökat 8,7 procent under andra kvartalet, vilket kan jämföras med en omsättningsökning om 28,8 procent samma period 2021. 

LÄS MER: Rugvistas satsning på dem med stramare budget: ”Hade aldrig offrat kvalitet för ett billigt pris” 

Koncernen som helhet minskade sin omsättning med 13,8 procent i andra kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 0,4 miljoner kronor. Samma period 2021 var rörelseresultatet 24,8 miljoner kronor. 

Antalet webbesök minskade med 8,1 procent i kvartalet och antalet ordrar minskade med 11 procent. Det genomsnittliga ordervärdet minskade med 4 procent, vilket förklaras både med förändringar i köpmönster och med högre rabattsatser.

Rugvista har redan implementerat initiativ som ska säkra god lönsamhet. 

”Detta inkluderar selektiva prisjusteringar, ytterligare fokus på att uppnå högre marknadsföringseffektivitet samt reviderade anställningsplaner för resten av året” skriver vd Michael Lindskog i en kommentar till delårsrapporten.

LÄS MER: Åtgärden som ska ta Nelly ur krisen: ”Väldigt svårt för kunden att hitta rätt” 

Monika Nilsson Lysell

Reporter

monika.nilsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HeminredningE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev