Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Ruggigt bra försäljningsår för e-handlaren – satsningen på Centraleuropa fick mattaktören att lyfta

Publicerad: 17 februari 2022, 12:53

Rugvistas vd Michael Lindskog.

Försäljningsrekord och ökad vinst – Rugvistas vd Michael Lindskog är nöjd när bolaget summerar verksamhetsåret 2021. ”Det är särskilt tillfredsställande att vi växte trots starka jämförelsetal från förra året”.

Ämnen i artikeln:

HeminredningE-handel

Helen Preutz (tjänstledig)

helen.preutz@bonniernews.se


E-handlaren Rugvista säljer mattor i ett hundratal länder. Under 2021 satsade bolaget särkilt på Tyskland, österrike och Schweiz (DACH), vilket visade sig vara framgångsrikt.

”Att fokusera på DACH som region visade sig framgångsrikt och regionen levererade en ledande tillväxt på 43 procent” skriver vd Mihael Lindskog i bokslutskommunikén.

För helåret 2021 uppgick omsättningen till 705,0 miljoner kronor, en tillväxt på 25,5 procent jämfört med året före.

Rörelseresultatet uppgick i sin tur till 127,7 miljoner kronor, en ökning från 104, 2 miljoner kronor året före.

Under det sista kvartalet uppgick nettoomsättningen till 218,8 miljoner kronor vilket motsvarar en tillväxt på 4,0 procent. 

”Det är särskilt tillfredsställande att vi växte trots starka jämförelsetal från förra året.”

Ökningen var dock långt ifrån lika stor som under Q4 2020, då tillväxten var 55,3 procent.

När Rugvista går in i 2022 möter bolaget ytterligare ett kvartal med utmanade jämförelsetal på 92 procent tillväxt, konstaterar Michael Lindskog.

”Jag ser dock fram emot allt vi kan åstadkomma under året och känner fortsatt att vi jobbar på de rätta initiativen för att leverera på våra finansiella tillväxt- och lönsamhetsmål”.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev