Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Rizzo ser ökad efterfrågan efter två tuffa år: ”Större än vad vi själva kan erbjuda”

Publicerad: 29 april 2022, 06:37

Rizzos nettoomsättning ökade med tolv procent under andra kvartalet 2021/2022. ”Kvartalet präglades av ett rekonstruktionsarbete och fokus på koncernens överlevnad”, säger vd Lars Fins i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

Rizzo GroupSkorAccessoarer

Rizzo Groups nettoomsättning uppgick till 121,8 miljoner kronor under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2021/2022. Det är en ökning med 12,6 miljoner, motsvarande tolv procent, jämfört med föregående år. Under andra kvartalet 2020/2021 minskade dock omsättningen med över 50 procent. 

– Rizzos resa är fortsatt tuff och påverkad av att vi befann oss i rekonstruktion under kvartalet. Vi tog oss ut ur rekonstruktionen i och med att ackordet vann laga kraft den 14 februari 2022. Kvartalet präglades av ett rekonstruktionsarbete och fokus på koncernens överlevnad, säger vd Lars Fins i en kommentar. 

Efterfrågan har fortsatt att öka under hela 2022 och invasionen av Ukraina har inte haft någon direkt effekt på bolaget, enligt Lars Fins. 

– Det skapar dock en oro och bidrar till ytterligare utmaningar då det gäller produktion och frakter från framför allt Asien. Koncernen har till följd av pandemi och rekonstruktioner haft två tuffa år och det har skapat ett tryck på att ytterligare se över den strategiska inriktningen. 

Försäljningen i jämförbara butiker ökade med sju procent under kvartalet. Enligt Svensk Handels Stilindex ökade skofackhandelns försäljning med 19,5 procent på jämförbara enheter under perioden. 

Rörelseresultatet, före finansiella poster, uppgick till 62,5 miljoner kronor. Resultatet påverkades av en ackordsvinst om 85,7 miljoner kronor i samband med att företagsrekonstruktionen avslutades. Under andra kvartalet föregående år var motsvarande siffra -49,3 miljoner. 

–Vi ser att efterfrågan på våra produkter ökar, framför allt resväskor – som stegvis ökat sedan i höstas. Försäljningen har maximerats i förhållande till den inköpskraft som bolaget har haft. Efterfrågan är större än vad vi själv kan erbjuda i varupåfyllnad. 

– Resultatet under kvartalet blir en konsekvens av bristen på varor. Trots fortsatta stora omkostnadssänkningar är det svårt att prestera resultat med ett begränsat varulager. 

 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Rizzo GroupSkorAccessoarer

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev