Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Rizzo Group gör bokslut – så stort blev tappet: ”Pandemin tog strypgrepp på oss”

Publicerad: 19 oktober 2021, 07:59

Lars Fins säger att senaste räkenskapsåret var bolagets mest utmannande hittills.

Rizzo Group fortsätter att tappa försäljning under det sista kvartalet på bolagets brutna räkenskaps år. ”Verksamhetsåret går till historien som koncernens i särklass mest utmanande år”, säger vd Lars Fins. Totalt sjönk den jämförbara försäljningen med 30 procent.


Ämnen i artikeln:

Rizzo Group

Rizzo Group omsatte 122,3 miljoner kronor under det fjärde kvartalet på det brutna räkenskapsåret, juni-augusti. En försämring med 17,9 miljoner kronor jämfört med samma period i fjol. 

Mätt på jämförbara enheter sjönk försäljningen med elva procent. 

– Verksamhetsåret 2020/2021 går till historien som koncernens i särklass mest utmanande år sedan bolagets start i början av 1900-talet. Pandemin tog återigen stryptag på oss i oktober 2020 genom nya restriktioner och trots allas förhoppningar om en nedgång så fortsatte eländet under hela första halvåret 2021. Först under andra delen av juni kunde vi börja känna en ökad optimism och äntligen kund vi börja se att fler konsumenter vågade sig ut för att göra inköp i fysiska butiker, säger Lars Fins i en kommentar. 

Under hela räkenskapsåret 2020/2021 omsatte Rizzo Group 433,4 miljoner kronor, vilket är 197 miljoner kronor sämre än året innan. 

Den jämförbara försäljningen sjönk med 30 procent. 

– Nu, i mitten av oktober 2021, ser vi att pandemin har släppt sitt grepp och att konsumenterna på allvar är på väg tillbaka ut för att handla. Resandet tar fart och efterfrågan på resväskor, jobbväskor, ryggsäckar men även skor, ökar i en bra takt, säger Lars Fins. 

Bolagets förlust minskar, både sett till fjärde kvartalet och till helåret. 

För kvartalet redovisar Rizzo Group en rörelseförlust, före finansiella poster, på 27,7 miljoner kronor. Det är en förbättring med 11,7 miljoner jämfört med samma år i fjol. 

För helåret landar förlusten på 80,4 miljoner kronor innan, året innan var den 119,1 miljoner kronor. 

– Vi har gjort besparingar på mer än 100 Mkr de senaste två åren – vi har nu en sund plattform och en infrastruktur med butiker och e-handel som ger goda förutsättningar för att framåt bygga ett lönsamt bolag, säger Lars Fins. 

Störningarna i den globala logistikkedjan ställer emellertid till det för bolaget. 

– Vår utmaning under dessa två extrema år är att vi har tvingats finansiera vår dagliga drift med att i stor utsträckning sälja ner vårt lager. Vår största utmaning är därför nu att kunna bygga upp varulagret och få in det sortiment som kunden efterfrågar. Begreppet moment 22 är flitigt använt i vårt fall, då konsekvenserna av att vara i rekonstruktion är att vi måste betala våra varuinköp i enlighet med kontantprincipen. Det ställer stora krav på likviditeten, samtidigt som det i och med pandemin har uppstått logistikproblem och viss varubrist, säger Lars Fins som konstaterar att de inte är de enda som drabbats. 

– Vi försöker hitta produkter närmare våra hemmamarknader, men tvingas även att höja konsumentpriserna på vissa produkter, fortsätter han. 

Rizzo Group befinner sig sedan 23 mars i en företagsrekonstruktion. Nyligen förlängdes den och kommer åtminstone att pågå fram till den 23 december. 

LÄS MER: Rizzos vd om krisen, arbetet framåt och intåget hos Zalando: ”Ett spännande test”

 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Rizzo Group

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev