Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Revolution Race växte med 16 procent – nu flaggar bolaget för lägre tillväxt framöver

Publicerad: 16 augusti 2022, 05:52

Revolution Race växte med 16 procent under det senaste kvartalet – och stärker resultatet. ”Mot bakgrund av det mer utmanande marknadsklimatet är jag extra stolt över utvecklingen under det fjärde kvartalet”, säger avgående vd Pernilla Nyrensten i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

Revolution Race

Revolution Race omsatte 318,2 miljoner kronor under det fjärde kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår, april-juni. En tillväxt med 16 procent jämfört med samma period i fjol. 

– Vi noterar en fortsatt god efterfrågan på både nya och etablerade marknader och har genom goda lagernivåer och vår digitala expertis lyckats bibehålla fortsatt hög tillväxt, säger Pernilla Nyrensten i en kommentar. 

Det var i DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz) som tillväxten var starkast. Försäljningen steg med 37 procent och stod för 53 procent av totalen. 

– Övriga världen uppvisar också kraftiga tillväxttal om 35 procent till 51,0 miljoner kronor. I Norden minskade omsättningen med tolv procent som en följd av prioriterade framgångsrika marknadsföringsinsatser i de andra regionerna, säger Pernilla Nyrensten. 

Revolution Race stärker lönsamheten under kvartalet. Rörelseresultatet förbättrades med nio procent till 73 miljoner kronor. 

För hela räkenskapsåret, juli 2021-juni 2022, ökade Revolution Race omsättningen med 48 procent till 1 331,5 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 366,8 miljoner kronor, en förbättring med 59 procent. 

– Jag är mycket stolt och glad över Revolution Race resultat under vårt första bokslutsår som noterat bolag. 

I bokslutskommunikén konstaterar hon att bolaget framgent är ödmjukt inför de makroekonomiska förutsättningarna som råder på grund av världsläget. 

– Med minskad köpkraft hos konsumenter, bland annat till följd av stigande inflation ökar kostnaden på digital marknadsföring, vilket kan komma att påverka vår marginal kortsiktigt. Vi ser att försäljningsvolymer online generellt har minskat och det är sannolikt att även Revolution Race kan påverkas av detta. Vi förväntar oss därmed att försäljningstillväxten, kortsiktigt, kan komma att dämpas de kommande kvartalen. 

Redan i juli månad, första månaden på det nya räkenskapsåret, såg Revolution Race en lägre tillväxt konstaterar Pernilla Nyrensten. Samtidigt påpekar hon att bolaget är väl positionerat. 

– Vi har siktet inställt på att fortsätta växa lönsamt varje kvartal och år och vi ser därmed med stor tillförsikt på framtiden. 

I går kväll kom beskedet att Pernilla Nyrensten lämnar vd-posten för Revolution Race och att styrelseordförande Paul Fischbein kliver in tillfälligt från och med i dag. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Revolution Race

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev