Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Revolution Race presenterar sitt bästa kvartal någonsin: ”Kan inte vara annat än stolt”

Publicerad: 8 februari 2022, 06:31

Pernilla Nyrensten, vd för Revolution Race.

Den starka resan fortsätter för Revolution Race som nu kan presentera det enskilt bästa kvartalet i bolagets historia. ”När vi summerar det första halvåret konstaterar jag att RevolutionRace överleverat på samtliga punkter”, säger vd Pernilla Nyrensten.


Ämnen i artikeln:

Revolution RaceE-handelSport och fritid

Revolution Race presenterar sitt starkaste kvartal någonsin under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2021/2022. Nettoomsättningen ökade med 58 procent jämfört med samma kvartal föregående år och uppgick därmed till 391,7 miljoner kronor. Samtidigt ökade rörelseresultatet med 76 procent och uppgick till 117,5 miljoner kronor. 

– Jag är stolt att kunna rapportera det enskilt bästa kvartalet i bolagets historia, säger vd Pernilla Nyrensten i en kommentar. 

Det genomsnittliga nettoordervärdet ökade från 773 kronor till 791 kronor, vilket förklaras av en gynnsam marknadsmix. Rörelsemarginalen ökade från 26,6 procent under andra kvartalet föregående år till 28,9 procent. 

– Vi har fortsatt mycket starkt momentum med kraftig omsättningstillväxt, rekordhögt rörelseresultat, förbättrad justerad rörelsemarginal och ökat genomsnittligt nettoordervärde. Detta trots fortsatta pandemirelaterade utmaningar. 

– Jag kan inte vara annat än stolt, och när vi summerar det första halvåret konstaterar jag att RevolutionRace överlevererat på samtliga punkter. 

Under första kvartalet öppnade bolaget en webbutik i Schweiz, vilken bolaget nu uppger överträffar förväntningarna. Revolution Race har nu lokala webbutiker på 17 marknader. Under december månad lanserades en ny produktkategori med hikingskor som såldes slut inom två dygn. Bolaget uppger också att de har säkrat varuflöde och planerad lageruppbyggnad trots de globala störningarna. 

– Bolaget är i dag bättre positionerat än någonsin tidigare för att ta ytterligare marknadsandelar och vi utvecklas väl i förhållande till de långsiktiga finansiella målen. 

 

 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev