Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Revolution Race levererar direkt – så hög var tillväxten: ”Ett fantastiskt år”

Publicerad: 17 augusti 2021, 06:24

Revolution Race vd Pernilla Nyrensten.

Foto: Pressbild

Revolution Race växte kraftig under det fjärde kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår. För helåret slutade tillväxten på 132 procent. Samtidigt förbättrades resultatet avsevärt.


Ämnen i artikeln:

Revolution Race

I mitten av juni klev Revolution Race in på börsen. Nu levererar bolaget sin första delårsrapport som börsbolag. Och det levererar med besked. 

Under det fjärde kvartalet på det brutna räkenskapsåret, april-juni, omsatte bolaget 273,7 miljoner kronor. Det innebar en tillväxt på 152 procent jämfört med samma period i fjol. 

– Jag är både glad och stolt att kunna presentera Revolution Race första rapport som noterat bolag. Det fjärde kvartalet 2020/21 präglas av hög tillväxt och god lönsamhet och vi ser en stark efterfrågan i hela Europa, säger vd Pernilla Nyrensten i en kommentar. 

– Vår tillväxt drivs både av att vi kontinuerligt stärkt vårt varumärke i alla våra marknader genom en unik kommunikation med våra kunder samtidigt som vi ser ett ökat behov av multifunktionella kläder i den urbana miljön kombinerat med ett ökat intresse för att bege sig ut i naturen, fortsätter hon. 

För helåret landade omsättningen på 897,1 miljoner kronor, en tillväxt på 132 procent. 

– Vi summerar ett fantastiskt år med en mer än dubblad nettoomsättning och ett justerat rörelseresultat om 252 miljoner kronor, tre gånger året innan, säger Pernilla Nyrensten. 

För helåret redovisar Revolution Race ett rörelseresultat på 230,4 miljoner kronor, en förbättring med 177 procent från räkenskapsåret innan. 

Resultatet för det fjärde kvartalet blev 66,7 miljoner kronor, en förbättring med 190 procent. 

– Vår skalbara D2C-affärsmodell möjliggör att vi framgångsrikt kan ta marknadsandelar på befintliga marknader och kan lansera på nya marknader kostnadseffektivt. Vi överträffar våra kunders förväntningar med högkvalitativa produkter till rimliga priser och bygger en engagerad community med en unik kommunikation och digital marknadsföringsstrategi. Vi ser fram emot fortsatt tillväxt, nya milstolpar och att skapa världens mest rekommenderade varumärke, säger Pernilla Nyrensten. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Revolution Race

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News