Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Resultatras för Desenio: ”Lägger kraft på kärnmarknaderna”

Publicerad: 14 juli 2022, 05:31

Posterföretaget Desenio redovisar en kraftig resultatförsämring för andra kvartalet. Samtidigt sjönk omsättningen med drygt 30 procent. ”Framöver lägger vi framför allt kraft på att utveckla vår position på kärnmarknaderna, där lönsamheten är högst”, säger vd Fredrik Palm i en kommentar till rapporten.


Ämnen i artikeln:

DesenioE-handel

Bolagets nettoomsättning minskade med 31,3 procent till 182,9 miljoner kronor. 

– Under det andra kvartalet sjönk efterfrågan online ytterligare, både i relation till årets första kvartal och motsvarande period förra året. Samtidigt ser vi en utmanande situation generellt på konsumentmarknaden under kommande kvartal, säger Fredrik Palm.

Han konstaterar vidare att nedgången var i linje med den lägre aktiviteten på bolagets marknader.

Rörelseresultatet sjönk från 19,3 miljoner kronor till minus 28,1 miljoner.

Det justerade rörelseresultatet (justerad ebita) uppgick till minus minus 8,4 miljoner.

Under perioden genomfördes ett kostnadsbesparingsprogram på knappt 11 miljoner kronor vilket redovisas som en kostnad av engångskaraktär under kvartalet.

Kostnadsbesparingarna är på cirka 32 miljoner kronor och väntas få full effekt under det fjärde kvartalet.

Besparingarna består av uppsagd personal och tjänster som inte kommer att tillsättas.

– Vi bedömer att nuvarande kostnadsnivå skapar förutsättningar för ett positivt kassaflöde även på omsättningsnivåer i nivå med eller något lägre än under det första halvåret 2022, konstaterar Fredrik Palm.

För första halvåret minskade omsättningen med 29,6 procent till 475 miljoner kronor medan rörelseresultatet uppgick till minus tre miljoner (86,7).

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DesenioE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev