Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Resultatförbättring för Synsam – trots utmaningar på marknaden: ”Något jag är stolt över”

Publicerad: 11 maj 2022, 05:58

Foto: Daniel Norman

Synsams försäljning ökar i första kvartalet samtidigt som resultatet förbättras. ”Det är tillfredställande att våra koncept utvecklas positivt”, säger vd Håkan Lundstedt.


Ämnen i artikeln:

Synsam

Synsams nettoomsättning ökade med 14,7 procent under första kvartalet 2022 och uppgick därmed till 1 186 miljoner kronor. Den jämförbara försäljningen ökade med 8 procent. 

– Det stärker oss i vår övertygelse om att vi fortsättningsvis lyckas skapa ett attraktivt kunderbjudande som tilltalar konsumenten och som bidrar till att koncernen flyttar fram sin marknadsposition i Norden. Marknaden för optik och ögonhälsa i Norden fortsätter att vara mycket konkurrensutsatt och det är tillfredställande att kunna konstatera att våra koncept utvecklas positivt, säger vd Håkan Lundstedt i en kommentar. 

Den organiska tillväxten uppgick till 12,3 procent. Under motsvarande kvartal föregående år uppgick den organiska tillväxten till 17,3 procent. 

– Synsam prioriterar att växa verksamheten organiskt. En viktig del i tillväxtstrategin är att löpande utveckla befintliga butiksformat samt att förtäta butiksnätverket på befintliga marknader, det vill säga Sverige Norge, Danmark och Finland. 

Under första kvartalet 2022 öppnade kedjan nio nya butiker. 

– Expansionsmöjligheterna på den finska marknaden har varit särskilt gynnsamma vilket har bidragit till att sex nya butiker har etablerats i det första kvartalet 2022 från den bas om 37 butiker som fanns vid utgången av 2021. 

Kedjan siktar mot att öppna 90 nya butiker inom en treårsperiod och bedömer att de kommer att etablera 9-12 nya butiker under andra kvartalet 2022.

Rörelseresultatet, före räntor, skatter, avskrivningar och nedskrivningar, ökade från 239 miljoner till 293 miljoner. Samtidigt stärktes bruttomarginalen från 76,2 till 79,3 procent. 

– Att vi rapporterar en hög organisk tillväxt i kombination med en betydande resultatförbättring i ett kvartal som i marknaden har präglats av kostnadsinflation, transport- och inköpsutmaningar är något jag är stolt över. 

Vid utgången av kvartalet fanns 419 000 aktiva kunder i Synsams abonnemangsaffär och omsättningen för abonnemangen ökade med 18 procent under kvartalet jämfört med samma kvartal föregående år. 

– Erbjudandet fortsätter att vara en stark drivkraft till bolagets omsättning, tillväxt och lönsamhet samtidigt som affären möjliggör en löpande interaktion med kunden som bidrar till ökat kundvärde och merförsäljning. 

Arbetet med att färdigställa Synsams egna produktionsenhet och innovationscenter i Östersund pågår och kedjan räknar med att kunna påbörja testproduktion under våren.

– Genom att flytta glasögonproduktionen av bolagets egna House Brands till Sverige kommer ledtiderna i produktionen kortas samtidigt som möjligheten att påverka och förändra produktutbudet ökar. 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Synsam

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev