Finansiella rapporter
Rekordstora utförsäljningen har gett resultat för XXL: ”Vinner tillbaka viktiga marknadsandelar”
Publicerad: 26 april 2023, 06:58
XXL Sport & Vildmark i Länna.
Foto: Michael Sandsjö
Det blev ett tufft avslut på 2022 för sportjätten XXL. 2023 års första kvartalsrapport präglas däremot av lite mer positiva tongångar. ”Vinner tillbaka viktiga marknadsandelar.”
Ämnen i artikeln:
XXLNär fjolåret skulle summeras stod det klart att XXL stod för ett försäljningstapp på 12,2 procent. Detta efter ett tungt sista kvartal, som tvingade sportjätten att vidta åtgärder.
En av dessa var att genomföra kedjans största kampanj på tre år, där varor till ett värde av 500 miljoner norska kronor skulle säljas ut. Nu har satsningen burit frukt.
I årets Q1 uppgick omsättningen till 1 984 miljoner norska kronor, att jämföra med 1 865 miljoner norska kronor under motsvarande period ifjol.
– En annan av våra viktigaste åtgärder har varit att få kontroll över vårt lager, något som gått över förväntan. Våra nivåer ser bättre ut än vad vi hade räknat med, vilket vi tror resulterar i att XXL blir den första sportkedjan att åter nå normala, hälsosamma lagernivåer, säger XXL:s Sverige-vd Anders Lindblom i samband med rapporten.
Han kommenterar även följande:
– Nu ser vi tydligt att våra åtgärder ger effekt. Under kvartalet vinner vi tillbaka viktiga marknadsandelar, på alla marknader – och allra mest i Sverige. Detta gör vi till viss del på bekostnad av vår marginal, något som varit en del av vår offensiva strategi.
Precis som Anders Lindblom understryker har satsningen gjort att kedjans rörelseresultat försämrades. I det första kvartalet förra året kunde XXL presentera ett rörelseresultat om 83 miljoner norska kronor. Samma siffra för Q1 i år visar -45 miljoner norska kronor.
Under kvartalet växte även XXL:s svenska verksamhet med 6,7 procent.
– Sverige går XXL även mot en något allmän nedåtgående trend för marknaden vad gäller e-handel, vår online-shop står starkt och växer med 40 procent mot fjolåret, att jämföra mot XXL Group som online växer 29 % i kvartalet. I Sverige har vi ett styrkebesked i att samtliga sektorer växer. Inte minst gör hela kategorin Leisure & Youth ett uppsving om 23 procent mot föregående år, liksom vår cykelförsäljning som ökat med 70 procent mot föregående år. Mycket tack vare våra kampanjer inför att säsongen dragit igång, kommenterar Anders Lindblom den svenska verksamhetens utveckling under kvartalet.
LÄS OCKSÅ: Stor undersökning – 6 000 talanger: Här är våra favoritföretag i handeln