Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Rekordår för Byggmax – som laddar för fortsatt expansion i nya format

Publicerad: 26 januari 2022, 07:25

Byggmax vd Mattias Ankarberg.

Foto: Pressbild

2021 blev ett rekordår för Byggmax. ”Året avslutade med ännu ett starkt kvartal”, säger vd Mattias Ankarberg. Nu laddar kedjan för fortsatt expansion, bland annat i nya format.

Ämnen i artikeln:

Byggmax

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


LÄS MER: Kartläggning bolag för bolag: Tronskifte i bygghandeln – efter extrema tillväxtåret 

Byggmax omsatte 1 301 miljoner kronor under det fjärde kvartalet. 

– Vi ökade försäljningen med sju procent trots exceptionella jämförelsetal. Den jämförbara försäljningen minskade sex procent följande en ökning på 29 procent i förra årets period, och ökade över 20 procent jämfört med 2019, säger Mattias Ankarberg i en kommentar. 

Det var nya butiker samt förvärv, framför allt av det säsongsbetonade Right Price Tiles, som låg bakom tillväxten. 

Mattas Ankarberg är nöjd. 

– Året avslutades med ännu ett starkt kvartal, vilket bidrog till ett rekordår där vi fortsatte att ta marknadsandelar, säger han. 

Byggmax omsatte 7 645 miljoner kronor under 2021, en tillväxt med tolv procent från året innan. Den jämförbara försäljningen steg med 5,4 procent under året. 

– Under det fjärde kvartalet fortsatte marknaden stabiliseras på en ny högre nivå jämfört med före pandemin. I kvartalet togs pandemirestriktioner bort och vädereffekterna var negativa jämfört med förra årets milda höst. Samtidigt fortsatte hemmets roll att förstärkas, med rekordhög aktivitet i bostadsmarknaden och allt fler människor inställda på att fortsatt delvis arbeta hemma, säger Mattias Ankarberg. 

Byggmax fortsätter att uppgradera butiker till det senaste konceptet. 68 procent av butikerna är nu omställda enligt 3.0-konceptet. 

– E-handel utgör fortsatt en styrka för koncernen, och även om utmaningar i varuförsörjningskedjan påverkat vissa onlineexklusiva sortiment negativt fortsatte e-handelsförsäljningen av vårt butikssortiment att växa trots extrema jämförelsetal, säger Mattias Ankarberg. 

Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet landade på tolv miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på 55 miljoner kronor i fjol. 

Byggmax skriver i delårsrapporten att kostnader för personal och övrigt ökat med 53 miljoner kronor jämfört med samma period i fjol. Det är framför allt nya butiker samt förvärv som kostar. 

För helåret förbättras rörelseresultatet, från 665 miljoner kronor 2020 till 850 miljoner kronor 2021. 

– Under 2022 kommer vi fortsätta uppgradera butiker i rekordtakt, förbättra vårt e-handelserbjudande, öppna nya butiker, och vid rätt tillfälle komplettera vår organiska plan med tillläggsförvärv, säger Mattas Ankarberg. 

15 butiksöppningar planeras samt lansering av två nya format. Bland annat har, som Market berättat tidigare, ett koncept för handelsplatser tagits fram där en första butik öppnas i sommar.  

– Vi avser också expandera Right Price Tiles-konceptet till den svenska marknaden i ett format under Byggmax varumärke, och öppna den första butiken under andra halvan av 2022, säger Mattias Ankarberg. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev