måndag5 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Rekordår för Axel Johnson: Åhléns halverade förlusten och Kicks växte med tio procent

Publicerad: 18 mars 2022, 08:28

Axel Johsons vd Mia Brunell Livfors.

Åhléns ökade omsättningen och minskade förlust under fjolåret. Det visar färska siffror från Axel Johnson. Kicks växte med tio procent och stärkte lönsamheten.

Ämnen i artikeln:

ÅhlénsKicksAxfoodDustin

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


2021 var det starkaste i Axel Johnsons historia, skriver koncernen i ett pressmeddelande. 

Omsättningen landade på 94 685 miljoner kronor, 2020 var den 86 864 miljoner kronor. 

– Under 2021 nådde Axel Johnsons bästa resultat någonsin. Vi fortsatte också att röra oss i det höga tempo som krävs för att nå vårt förnyelsemål, trots att året både påbörjades och avslutades i pandemins tecken. Det är ett styrkebesked, som visar på stora möjligheter framåt, säger vd Mia Brunell Livfors i en kommentar. 

Resultatet (EBT exklusive goodwillavskrivningar, justeringar på tilläggsköpeskillingar, jämförelsestörande poster och avvecklad verksamhet) landade på 3 3669 miljoner kronor, en förbättring från 2020 års resultat på 2 754 miljoner kronor. 

– Under 2021 förbättrade våra bolag resultaten över hela linjen, konstaterar Mia Brunell Livfors. 

Åhléns, som är ett helägt dotterbolag till Axel Johnson, mer än halverade förlusten från året innan. 

Resultatet landade på -152 miljoner kronor (-331 miljoner kronor). 

”2021 präglades av tuffa restriktioner i fysiska varuhus, medan både försäljning och lönsamhet stärktes väsentligt under hösten. Samtidigt fortsatte tillväxten i e-handeln, och även försäljningen hos Åhléns Outlet utvecklades starkt.”, skriver koncernen i pressmeddelandet. 

Omsättningen för helåret landade på 4 743 miljoner kronor (4 328 miljoner kronor). 

Även Kicks ökade omsättningen 2021. Den landade på 3 633 miljoner kronor, vilket innebar en tillväxt på tio procent från året innan. 

”Kicks visade under ett år där efterfrågan över tid svängde mellan fysisk butik och e-handel, en god förmåga att följa kundernas rörelse mellan kanalerna”, skriver Axel Johnson i pressmeddelandet. 

Koncernen äger också 50,1 procent av aktierna i börsnoterade Axfood och 27,3 procent i börsnoterade Dustin. Bägge bolagen stärkte sina positioner under fjolåret. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev