Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Reaboostad försäljning ställde till det för Rizzo: ”Sämre utveckling än vad vi hade förutspått”

Publicerad: 14 januari 2022, 07:30

Rizzo har nu stängt den tillfälliga butiken i Fältöversten i Stockholm där det nya konceptet lanserades. Nu i januari stängs även butiken på Kungsgatan i Stockholm.

Foto: Andreas Heneborn

Första kvartalet på det nya räkenskapsåret gick sämre än vad Rizzo Group hoppats på. Mätt på jämförbara butiker sjönk den med 19 procent.

Ämnen i artikeln:

Rizzo Group

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


– Bokslutsårets första kvartal innebar en sämre utveckling än vad vi hade förutspått. Under motsvarande period 2020, kördes en långdragen kampanj med 50-70 procents rabatt, vilket gav en bättre försäljning under 2020 än vad vi kunde prestera, säger vd Lars Fins i en kommentar. 

Under det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret, september–november, omsatte Rizzo Group 103,6 miljoner kronor, vilket är 31,2 miljoner sämre än samma period året innan. 

Mätt på jämförbara butiker sjönk försäljningen med 19 procent. 

Trots tappet ser Lars Fins ljusglimtar. 

– Höstens försäljning och kundtrafik har stegvis utvecklats positivt och november blev den bästa månaden under kvartalet. Kundtrafiken har stegvis ökat och vi ser att resandet började att ta fart från låga nivåer under hela hösten, säger han. 

Både i Sverige påverkas verksamheten fortsatt av den pågående pandemin, skriver Rizzo Group i delårsrapporten. 

Koncernen redovisar en rörelseförlust på 33,5 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett plusresultat på 51,5 miljoner första kvartalet 2020. 

Sedan 23 mars genomgår Rizzo Group en företagsrekonstruktion. 

Lars Fins konstaterar i rapporten att det är tufft att bedriva verksamhet under de förutsättningarna. 

– Eftersom rekonstruktion innebär att alla inköp ska göras enligt kontantprincipen så betalas alla produkter innan de kan säljas ut till konsument. Det innebär ett kassaflöde som blir helt bakvänt och som skapar stora problem då det gäller att kunna bygga upp och öka varulagret. Den problematiken ökar i takt med att efterfrågan ökar vilket innebär ett moment 22. Då försäljningen ökar kraftigt kan bolaget inte fylla upp med tillräckligt med produkter eftersom vi inte kan göra större inköp än vad vår kassa medger. Där vi har kunnat fylla upp med varor har ökningen av försäljningen varit markant. 

Ett ackordsförslag har lämnats till bolagets borgenärer. Datum för förhandling är satt till 24 januari. 

– Vi har god förhoppning om att få ett positivt beslut så att vi en gång för alla kan fortsätta vårt arbete med att implementera och fullfölja vår strategiplan som på grund av pandemin – fortsatt inte är på plats, säger Lars Fins. 

Koncernen likvida medel uppgick vid kvartalets utgång (30 november) till 5,1 miljoner kronor. De räntebärande skulderna, inklusive checkkredit hade ökat med 83,3 miljoner kronor till 143,8 miljoner kronor. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev