Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Qliro ökade sina förluster i andra kvartalet

Publicerad: 19 juli 2022, 09:39

Betalningslösningsföretaget Qliro ökade sina rörelseintäkter under det andra kvartalet, det till trots gör företaget ett negativt rörelseresultat på 33,9 miljoner kronor. Det visar kvartalsrapporten som presenterades under morgonen.


Ämnen i artikeln:

Qliro GroupE-handel

Qliro, vars primära verksamhet betalningslösningar och banktjänster, ökade sina förluster i för det andra kvartalet. Bolaget redovisade ett negativt rörelseresultat på 33,9 miljoner kronor. Detta kan jämföras med 14,9 miljoner kronor under samma period i fjol.

Företagets rörelseintäkter ökade till 105,4 miljoner kronor, vilket är en ökning med sju procent jämfört med Q2 förra året.

– Ökningen drivs även denna gång främst av vårt erbjudande inom Payment solutions som inte minst gynnas av fler kunder med aktiva konton. Värt att betona är att denna tillväxt sker trots ett mycket starkt andra kvartal 2021, samtidigt som e-handeln i stort går ned, säger Jonas Arlebäck, tillförordnad vd för Qliro, i en kommentar.

Bolagets kreditförluster uppgick till -35,1 miljoner kronor under kvartalet, det kan jämföras med -22,7 miljoner kronor under fjolårets Q2.

– På kreditsidan ser vi ökade kreditförluster som ett resultat av att vi under kvartalet ökade reserveringarna för låneportföljer som inte omfattas av löpande försäljningsavtal med externa parter såsom inkassoföretag. Med anledning av ökad framtidsosäkerhet gjordes även en reservering i enlighet med IFRS 9 i kvartalet vilket ytterligare ökade kreditförlusterna, säger Jonas Arlebäck.

För perioden januari till juni uppgick Qliros rörelseresultat till -42,4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med ett minusresultat på 20,1 miljoner kronor under samma period i fjol.

Rörelseintäkterna under årets första halva uppgick till 211,4 miljoner kronor, vilket är en ökning med 9 procent jämfört med samma period föregående räkenskapsår.

– Det gensvar vi fått på vår nya strategi och grafiska profil, som presenterades under andra kvartalet, har varit odelat positivt. Intresset för Qliro har märkbart ökat och under kvartalet har vi knutit till oss två nya e-handlare, och vår pipeline för nya e-handlare att kontraktera är större än på två år, säger Jonas Arlebäck.

Företagets mål är att nå lönsamhet 2023 och i kvartalsrapporten passade man även på att presentera Christoffer Rutgersson som ny vd.

Loke Westberg

Reporter

loke.westberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Qliro GroupE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev