tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Prisjakt summerar ett år med Konsumentkompassen: "Vårt sätt att glänta på dörren till framtiden"

Publicerad: 29 december 2022, 13:31

Carl Lindholm och Peter Greberg.

Foto: Pressbilder

I början av 2022 lanserade Prisjakt den nya kvartalsrapporten Konsumentkompassen. Nu summerar prisjämförelsetjänsten första året med rapporten. "Var faktiskt lite tveksamma till om det verkligen skulle finnas plats för ännu en rapport."

Ämnen i artikeln:

Detaljhandeln

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Tanken bakom satsningen på Konsumentkompassen var att återkommande kunna förmedla prognoser för hur handeln förväntas prestera det kommande kvartalet, baserat på konsumenternas köpkraft. Efter ett år av rapportsläpp summerar nu Prisjakt hur satsningen gått.

– Rapporten har fått ett väldigt bra mottagande från branschen, till och med över förväntan. Nära tusen personer från över 600 bolag inom handeln har registrerat sig för att ta emot de rapporter som släpps. En framgångsfaktor är att rapporten har en väldigt tydlig nisch, i form av att vi blickar framåt och försöker prognostisera handelns utveckling baserat på vad konsumenter säger att de ska köpa framöver, säger Carl Lindholm, PR-chef på Prisjakt.

LÄS OCKSÅ: Här är årets mest lästa artiklar på Market – talanglistan toppar

Konsumentkompassen är långt ifrån den enda handelsrapporten på marknaden i dag. Det de flesta andra har gemensamt är däremot att de summerar den gångna månaden, det gångna kvartalet eller till och med det gångna året.

I stället för att summera det som varit går Konsumentkompassen ut på att blicka framåt för att se hur Köpkraftsindex kommer att utvecklas.

– Konsumentkompassen är vårt sätt att glänta på dörren till framtiden och ge en fingervisning om hur det kommande kvartalet ser ut ur ett handelsperspektiv. Vi kan agera som ett slags branschsnitt för hur olika produktkategorier presterar, men också ge en bild av vad konsumenter är intresserade av att handla framöver, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.

Rapporten har under 2022 även haft olika teman. Däribland frakt, nya realagen och Black Friday.

Dessutom har Konsumentkompassen haft med flera profiler från detaljhandelsbranschen som medverkande, Rickard Lyko som är vd på Lyko, Max Elger, tidigare Finansmarknadsminister (S) och Pär Svärdson, vd på Apotea bland andra.

– Vi var faktiskt lite tveksamma till om det verkligen skulle finnas plats för ännu en rapport på marknaden. Men det här året har bevisat att det gör det, företag är väldigt intresserade av att ta del av framåtlutade insikter som gör att de kan ta bättre affärsbeslut. Vi kommer fortsätta med Konsumentkompassen i 2023, dessutom kommer vi släppa rapporten även i Norge, säger Carl Lindholm i en avslutande kommentar.

LÄS OCKSÅ: Så många säger sig sluta handla vid kostnad för returer: "Att kunna returnera smidigt blir en avgörande faktor"

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev