Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Positivt rörelseresultat för Nelly – förbättringsinitiativ ger lägre kostnadsbasis

Publicerad: 16 juli 2021, 06:29

Nelly vänder rörelseförlust till rörelsevinst under andra kvartalet. Nu fortsätter bolaget sin relansering och flytten av lagret till Borås. ”Vi bedömer fortsatt den årliga kostnadsbesparingen till 35 miljoner kronor”, säger vd Kristina Lukes.


Ämnen i artikeln:

NellyModeE-handelEkonomi

Nelly hade en nettoomsättning på 396,7 miljoner kronor under andra kvartalet. Det motsvarar en tillväxt om 1,4 procent jämfört med föregående år. På halvårsbasis ökade nettoomsättningen med 2,1 procent till 708,5 miljoner kronor. 

– Med tillväxt i Norden om 3,8 procent, god tillväxt i produktkategorier ej direkt kopplade till fest samt ett 37,3 miljoner förbättrat rörelseresultat stänger vi det första halvåret som Nelly Group, säger vd Kristina Lukes i en kommentar. 

Rörelseresultatet uppgick till sju miljoner kronor. Motsvarande siffra föregående år var -2,8 miljoner. På halvårsbasis hade Nelly en rörelseförlust på åtta miljoner kronor. 

– Vi är mitt i relanseringen av Nelly och fokuserar på tre områden. Det första är att skapa förutsättningar för framtida tillväxt genom en ny operationell plattform. Det andra syftar till att skapa en ny, kostnadseffektiv, data- och kunddriven organisation med bas i Borås och det tredje är en uppdaterad varumärkesposition mot en tydligare definierad och fokuserad målgrupp i Norden. 

Bruttomarginalen ökade med 1,8 procentenheter under första halvåret.

– Våra förbättringsinitiativ i alla delar av verksamheten med aktuellt fokus på lagerdrift liksom vår organisationsförändring ger en lägre kostnadsbas. 

Nelly stänger nu sitt nuvarande lager i Falkenberg för att i stället driftsätta sitt automatiserade lager i Borås.

– Jag kan med stolthet konstatera att vi nu titulerar lagret i Borås som vårt huvudlager och projektets mest kritiska fas är därmed passerad. Vi bedömer fortsatt den årliga kostnadsbesparingen till 35 miljoner kronor och estimerar att våra projektrelaterade kostnader bör landa i den lägre delen av vårt budgetspann om 35-45 miljoner kronor. 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

NellyModeE-handelEkonomi

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News