Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Ökad försäljning och bättre resultat för Media Markt: ”Mycket nöjd med vår utveckling”

Publicerad: 25 februari 2022, 13:25

Foto: Julia Forsberg

Media Markt Sverige meddelar att kedjan ökade både nettoomsättningen och rörelseresultatet under senaste verksamhetsåret. Mest ökade försäljningen online.

Ämnen i artikeln:

Media MarktEkonomiE-handel

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Den konsoliderade nettoomsättningen under det senaste verksamhetsåret (1 oktober 202 – 30 september 2021) ökade med 14,5 procent enligt ett pressmeddelande.

Online-försäljningen ökade med 48,8 procent medan de 28 butikerna tillsammans ökade sin försäljning med 9,6 procent.

Rörelseresultatet (ebit) förbättrades med 73,4 miljoner kronor exklusive omstruktureringskostnader jämfört med föregående år. 

Några omsättningstal eller faktiskt rörelseresultat redovisas inte.

”Media Markt Sverige fortsätter också under 2020/21 att förbättra sin ebit tack vare en positiv utveckling av verksamheten. Försäljningen av varor förbättrades med 13,9 procent och förbättringen var särskilt stark för kategorierna telekom, gaming och vitvaror. Försäljningen av tjänster ökade med 28,3 procent jämför med förra året, vilket bidrog kraftigt till resultatförbättringen”, skriver bolaget i en kommentar.

Vd Magnus Håkansson konstaterar att bolaget håller ett högt tempo i genomförandet av förändringsprogrammet som inkluderar omstruktureringsåtgärder och verksamhetsutveckling.

– Jag är mycket nöjd med vår utveckling och är övertygad om att vi har marknadens bästa omnikanal-erbjudande vilket kommer att ytterligare stärka vår konkurrenskraft, säger han i pressmeddelandet.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev