Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Ökad försäljning för Inditex – e-handeln väntas stå för en fjärdedel av årets försäljning

Publicerad: 15 september 2021, 06:21

Inditex repar sig efter katastrofåret 2020. Såväl omsättningen som rörelseresultatet ökade under det första halvåret. Samtidigt spås en fortsatt stark tillväxt för e-handeln.


Ämnen i artikeln:

InditexZara

Zaraägaren Inditex ökade sin försäljning med 49 procent under det första halvåret jämfört med samma period 2020.

Rörelseresultatet, i måttet Ebitda, uppgick till 3,1 miljarder euro, en ökning med 109 procent jämfört med första halvåret i fjol.

Onlineförsäljningen i lokala valutor växte med 36 procent jämfört med samma period i fjol och hela 137 procent jämfört med 2019.

Under helåret 2021 väntas onlineförsäljningen stå för en fjärdedel av omsättningen.

Inditexbossen Pablo Isla skriver i en kommentar att ”Den starka rapporten är ett resultat av dedikerat arbete bland alla i företaget och fortsatt fokus på att leverera kreativt och kvalitativt mode”.

Inditexkoncernen omfattar varumärkena Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home och Uterqüe med försäljning på 96 marknader.

Omsättningen under första halvåret 2021 uppgick till 11,94 miljarder euro.

Investmentbanken RBC pekar i sina analyser på att Inditex haft en stark sommar och utvecklas i linje med den övriga modesektorn, skriver Affärsvärlden.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

InditexZara

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News