Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Nya produktgrupper och fler marknader driver Footway Groups tillväxt

Publicerad: 9 juli 2021, 08:04

Daniel Mühlbach, vd för Footway Group.

Foto: Pressbild

Footway Groups försäljning steg med över 30 procent under det andra kvartalet. Tillväxten drivs av nya produktgrupper och expansion då efterfrågan på skor fortfarande är svag på grund av pandemin.


Ämnen i artikeln:

Footway

Footway Group omsatte 387,7 miljoner kronor under det andra kvartalet, en tillväxt på 31,7 procent jämfört med samma period i fjol. 

Tillväxten drevs främst av produktkategorier från de nya butikerna som lanserades på Footway Groups plattform i november 2020 samt fortsatt expansion på marknader utanför Norden, skriver Footway Group i sin delårsrapport. 

Efterfrågan på skor är fortsatt svag kopplat till pandemin, konstaterar bolaget. 

– I takt med att Europa vaccinerar en allt större del av sin befolkning och livet börjar återgå till det normala ser vi positivt på senare delen av året. Under de kommande 18 månaderna räknar vi med att kunna minska lagerbindningen med 150 miljoner kronor. Sammantaget har det andra kvartalet gett oss viktiga insikter där vi kommit igång operativt med plattformen, men vi har betydligt mer att ge i det långa perspektivet och ser med tillförsikt på hösten och förutsättningarna för tillväxt som kommer när vi har pandemins värsta effekter bakom oss, säger vd Daniel Mühlbach i en kommentar. 

Åtta butiker som säljer mot 24 marknader finns nu på Footways multistoreplattform. Det senaste tillskotten är padelsatsningen Belapadel.com. 

– Dock har padelsportens extrema tillväxt skapat produktbrist, vilket i det korta perspektivet begränsat butikens möjlighet att marknadsföras fullt ut, säger Daniel Mühlbach. 

Målet är att integrera fem till tio butiker på plattformen under 2021. 

– Vi är nu igenom en hel cykel med nya säsongsinköp. Det innebär att vi kommit igång ordentligt operativt och samlat på oss många nya insikter inför den fortsatta utvecklingen, där vi ser stor potential framåt, säger Daniel Mühlbach. 

Rörelseresultatet uppgick till 3,1 miljoner kronor, vilket är en förbättring med 1,2 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet i fjol. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Footway

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev