Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Nellys resultatras gav röda siffror: ”En nedgång i den totala kundtrafiken”

Publicerad: 15 juli 2022, 08:57

Modeföretaget Nelly redovisar minskad försäljning och röda siffror för andra kvartalet. ”Vi har under första halvåret 2022 sett en svag finansiell utveckling för Nelly”, säger Helena Karlinder-Östlundh, tf vd för Nelly Group.


Ämnen i artikeln:

Nelly

Företagets rörelseresultat sjönk från 7,0 miljoner kronor till minus 18,5 miljoner under årets andra kvartal.

Omsättningen minskade med 14,5 procent till 339,4 miljoner kronor.

– Vi har inte tillräckligt ofta levererat det vår kund vill ha på ett sätt som samtidigt genererar en långsiktigt stabil lönsamhet. Under kvartalet har vi drivit en omfattande transformation på alla delar av vår verksamhet, ett arbete som fortsätter under kommande kvartal, säger Helena Karlinder-Östlun.

Bland annat kommer bolaget att i högre utsträckning satsa på egna varumärken med starka marginaler.

– Vi ska mer selektivt investera i externa varumärken och kategorier där vi ser både efterfrågan och lönsamhet. På övergripande nivå kommer vi minska bredden i vårt sortiment avsevärt och samtidigt göra det enklare för vår kund att hitta rätt bland våra produkter, säger Helena Karlinder-Östlundh.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Nelly

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev