Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Nelly växer på kärnmarknaden: ”För andra kvartalet i rad ökade antalet kunder”

Publicerad: 4 februari 2022, 08:38

Nellys vd Kristian Lukes.

Foto: Pressbild

Nelly ökar försäljningen under fjärde kvartalet och för andra kvartalet i rad ökar antalet kunder främst i Norge och Sverige. ”Sammantaget växer vi i våra egna kanaler i vår kärnmarknad Norden”, säger vd Kristina Lukes.

Ämnen i artikeln:

Nelly

JF


Nelly Group hade en nettoomsättning på 407,2 miljoner kronor under fjärde kvartalet, vilket motsvarar en tillväxt på 3,4 procent. Under helåret 2021 ökade nettoomsättningen med 2,5 procent och uppgick till 1 428,4 miljoner kronor.

I Norden ökade Nellys kärnaffär, försäljning direkt mot konsument, med 9 procent. 

– För andra kvartalet i rad ökade antalet kunder främst i Sverige och Norge. Sammantaget växer vi i våra egna kanaler och vår kärnmarknad Norden. Utanför Norden minskar B2B-försäljningen främst då Zalando minskar sina inköp då de styr om volymerna mot en marketplacemodell som vi så långt valt att inte växla över till, säger vd Kristina Lukes i en kommentar. 

Under kvartalet gjorde Nelly en rörelseförlust på 3,2 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en rörelsevinst på 0,2 miljoner kronor under samma kvartal föregående år. Det lägre rörelseresultatet förklaras av att det ökade bruttoresultatet motverkades av ökade administrations- och övriga rörelsekostnader under kvartalet, skriver bolaget. 

På helåret uppgick rörelseförlusten till 38,6 miljoner kronor, vilket är en förbättring jämfört med fjolårets rörelseförlust på 45,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet belastades med lagerprojektkostnader om 26 miljoner kronor under året. 

Bruttomarginalen förbättrades under fjärde kvartalet och uppgick till 43,4 procent jämfört med 42,7 procent under samma kvartal föregående år. Den ökade bruttomarginalen förklaras främst av förbättrad underliggande marginal och lägre lagernedskrivningar och outletförsäljning än föregående år. 

Under året har bolaget genomfört en relansering i tre delar där den första delen handlade om att skapa en ny operationell plattform med ett nytt automatiserat lager.

– Detta har genomförts framgångsrikt. Vi börjar se resultat i form av lägre lagerkostnader och trimmar nu lagret för att nå målet om 35 miljoner kronor i årlig besparing och utveckla ”sista milen” samt returprocesser. 

Nelly har omstrukturerat verksamheten och omkring 150 medarbetare har lämnat bolaget samtidigt som cirka 100 nya har rekryterats. Bolaget har också repositionerat varumärket med ett fokus på kundengagemang och förstärkts köpfrekvens. 

– Nu har vi en uppdaterad sortiments- och kanalstrategi samt datadriven analys på plats för att leverera mot målet, med ytterligare aktiviteter planerade för 2022. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev