Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Nelly tappade försäljning: ”En utmanande situation”

Publicerad: 25 oktober 2022, 06:17

Modeföretaget Nelly tappade försäljning under tredje kvartalet. ”En marknad präglad av ett högt rabattryck”, säger vd Ludvig Anderberg i en kommentar.

Ämnen i artikeln:

NellyE-handel

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Omsättningen under kvartalet sjönk med nio procent till 284 miljoner kronor jämfört med motsvarande period i fjol.

– Vi upplevde under kvartal tre en svag försäljning på en marknad präglad av ett högt rabattryck, en minskad trafik och en kund som i rådande omvärldsläge är mer avvaktande, säger Ludvig Anderberg i rapporten.

Rörelseresultatet förbättrades från minus 27 miljoner till minus 12 miljoner kronor.

– Nelly har under 2022 i hög takt genomfört förändringar i organisation och arbetssätt i syfte att skapa en långsiktigt hållbar, skalbar och lönsam affärsmodell. Vi är fortfarande bara i början av vår omställningsresa.

Det tidigare kommunicerade kostnadsbesparingsprogrammet ska minska de löpande operativa kostnaderna med 40–50 miljoner kronor på årsbasis, och förväntas få full effekt från och med andra kvartalet 2023, heter det i delårsrapporten.

– Vi befinner oss i en utmanande situation men med den beslutsamhet som jag upplever varje dag i vår organisation så är jag övertygad om att vi kommer ta Nelly till lönsamhet och tillväxt igen, säger Ludvig Anderberg.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev