söndag4 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Nätjätten fortsätter att leverera – trots att kunderna kan handla fysiskt igen

Publicerad: 3 november 2021, 06:41

Zalando ökade försäljningen under tredje kvartalet. Foto: Oliver Tjaden

Zalandos omsättning ökade 25,3 procent under det tredje kvartalet. ”Vi är glada över att se vår starka utveckling fortsätta under det första kvartalet där ekonomierna är helt återöppnade”, säger finanschefen David Schröder.

Ämnen i artikeln:

Zalando

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Nätjätten Zalando omsatte 3,1 miljarder euro under det tredje kvartalet, en tillväxt på 25,3 procent. 

– Vi är glada över att se vår starka utveckling fortsätta under det tredje kvartalet, det första kvartalet där ekonomierna är helt återöppnade, säger David Schröder i en kommentar. 

En stark tillväxt av nya kunder kombinerat med en ökad efterfrågan av existerande drev på tillväxten. 

Under ett år, fram till 31 oktober, har antalet aktiva kunder hos Zalando ökat med 30,1 procent till 46,3 miljoner. 

Kunderna handlar också mer frekvent. 

Zalando redovisar ett justerat rörelseresultat på 9,8 miljoner kronor för kvartalet och en justerad rörelsemarginal på 0,4 procent. 

Tredje kvartalet 2020, under pandemin, redovisade Zalando ett exceptionellt högt justerat rörelseresultat på 118,2 miljoner euro. 

Zalando konstaterar att lönsamheten nu ligger på en mer normal nivå och i linje med resultatet för 2019. 

Målet om en tillväxt på 31-36 procent för helåret 2021 ligger fast och liksom ett justerat rörelseresultat på 400-475 miljoner kronor. 

– Trots ökande inflation och osäkerhet i försörjningskedjan är vi fortfarande trygga i att uppnå vår uppgraderade helårsprognos och ser nu fram emot att glädja våra kunder och stötta våra partners under cyber week och den kommande julsäsongen, säger David Schröder. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev