Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Modejättens styrkebesked efter det tuffa pandemiåret: ”Försäljningen ökar kraftigt”

Publicerad: 1 juli 2021, 06:19

H&M återhämtar sig efter det tuffa pandemiåret.

Foto: Shutterstock

H&M-gruppen återhämtar sig efter det tuffa pandemiåret. Tillväxten under senaste kvartalet landar på 62 procent, mätt i svenska kronor. ”Trots fortsatta restriktioner, har försäljningen ökat kraftigt jämfört med föregående år”, säger vd Helena Helmersson.


Ämnen i artikeln:

H&M

H&M-gruppen omsatte 46 509 miljoner kronor under det andra kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår (mars-maj). Det ska jämföras med en omsättning på 28 664 miljoner kronor i fjol. 

Tillväxten landar på 62 procent. 

– I takt med att allt fler vaccineras och att restriktioner lättar, öppnas världen gradvis upp och kunder kan återigen besöka våra butiker. Väl uppskattade kollektioner i kombination med snabba anpassningar och fortsatta förbättringar gör att vår återhämtning är stark. Trots fortsatta restriktioner, har försäljningen ökat kraftigt jämfört med föregående år, säger vd Helena Helmersson i en kommentar. 

Vid inledningen av kvartalet var drygt 1 300 av koncernens butiker tillfälligt stängda, vid utgången var det nere i 140 stycken. 

Försäljningen online är fortsatt stark, trots att fler butiker kan vara öppna. Under kvartalet var tillväxten 40 procent, mätt i lokala valutor. 

H&M-gruppen redovisar ett rörelseresultat på 3 852 miljoner kronor för kvartalet, vilket ska jämföras med en förlust på 6 188 miljoner kronor samma period i fjol. 

– Våra långsiktiga digitala investeringar och allt mer integrerade försäljningskanaler i kombination med effektivare arbetssätt och kundfokus har varit viktiga under pandemin. Genom att snabbt kunna ställa om och anpassa oss har samtliga delar av bolaget bidragit till återhämtningen, säger Helena Helmersson som slår fast att förändringsarbetet fortsätter. 

Även efter kvartalets utgång ser utvecklingen bättre ut. 1-28 juni ökade försäljningen med 25 procent mätt i lokala valutor jämfört med motsvarande period i fjol. 

H&M-gruppen påverkas fortfarande negativt av pandemin, skriver koncernen i delårsrapporten. Drygt 95 butiker är fortfarande stängda. 

– Tredje kvartalet har börjat bra och vi är nästan tillbaka på nivån jämfört med innan pandemin. Jag är stolt över alla medarbetares engagemang och handlingskraft under denna utmanande period. Krisen har gjort oss till ett ännu starkare bolag. Lärdomarna som vi dragit gör att vi kan tillvarata nya möjligheter ännu bättre och snabbare och vi ser optimistiskt på framtiden, säger Helena Helmersson. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

H&M

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev