Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Modejättens återhämtning fortsätter: ”Butiksförsäljningen har börjat komma tillbaka”

Publicerad: 30 september 2021, 06:26

H&M-gruppen forsätter att återhämta sig efter det tuffa pandemiåret.

Foto: Shutterstock

H&M-gruppens återhämtning fortsätter. Under tredje kvartalet ökade försäljningen med 14 procent jämfört med 2020 samtidigt som resultatet var bättre än väntat. ”H&M-gruppens resultatökning i kvartalet är främst en följd av väl mottagna kollektioner med ökad fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och god kostnadskontroll”, säger vd Helena Helmersson.


Ämnen i artikeln:

H&MEkonomiMode

H&M-gruppen omsatte 55 585 miljoner kronor under tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret som omfattar perioden juni-augusti. Det motsvarar en ökning med 14 procent från samma period föregående år. 

Koncernen hade ett rörelseresultat på 6 272 miljoner kronor under kvartalet, vilket kan jämföras med ett rörelseresultat på 2 700 miljoner under tredje kvartalet 2020. 

– H&M-gruppens resultatökning i kvartalet är främst en följd av väl mottagna kollektioner med ökad fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och god kostnadskontroll. Vårt fortsatta förändringsarbete tillsammans med ett väl positionerat kunderbjudande gör att vi ser optimistiskt på en långsiktig, lönsam och hållbar tillväxt för H&M-gruppen, säger vd Helena Helmersson i en kommentar. 

E-handeln ökade med 22 procent under kvartalet i lokala valutor samtidigt som butiksförsäljningen har börjat återhämtat sig på många marknader. I början av kvartalet var omkring 180 butiker stängda. Vid utgången av kvartalet hade siffran minskat till cirka 100 butiker. 

– I takt med att restriktioner lättats på många marknader har butiksförsäljningen börjat komma tillbaka samtidigt som onlineförsäljningen fortsatt att öka, säger Helena Helmersson. 

Under räkenskapsåret tre första kvartal omsatte koncernen 142 154 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning om 13 procent jämfört med 2020. 

Styrelsen föreslår en extra utdelning med bakgrund av bland annat den förbättrade lönsamheten, en stark finansiell ställning och stabilare marknadsförhållanden.

Försäljningen i september, efter kvartalets slut, var något högre än föregående år i lokala valutor. I dagsläget är cirka 50 butiker fortfarande stängda. Samtidigt påverkas kedjan av störningar och förseningar i varuflödet. 

– Pandemin och dess konsekvenser är ännu inte över och vi är ödmjuka inför omvärldens många utmaningar som påverkar vår verksamhet, något som kräver en god flexibilitet och handlingskraft. 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

H&MEkonomiMode

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev