tisdag30 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Minskad omsättning och sämre resultat för Desenio: ”Inte imponerande”

Publicerad: 27 april 2022, 05:30

Desenios vd Fredrik Palm.

Posterföretaget Desenio redovisar en kraftigt minskad nettoomsättning för första kvartalet 2022. ”Omsättningen var i linje med våra förväntningar. Vi mötte starka siffror”, konstaterar vd Fredrik Palm.

Ämnen i artikeln:

DesenioE-handel

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


LÄS MER: Kartläggning: Tuff start för många nynoterade handlare – här är börsens vinnare och förlorare

Nettoomsättningen under kvartalet minskade med 29 procent till 288 miljoner kronor.

 – Q1 var exceptionellt på grund av Covid-19, med en nettoomsättningstillväxt på 125 procent jämfört med samma period 2020. Under det första kvartalet 2022 mötte vi dessa starka 2021-siffror samtidigt som vi verkar i en extraordinär marknad var omsättningen i linje med våra förväntningar, säger Fredrik Palm i en kommentar till delårsrapporten.

Han konstaterar att bolaget även kommer att möta tuffa jämförelser under första halvan av Q2.

– Men vi förväntar oss att våra operativa initiativ kommer att omvandlas till tvåsiffrig tillväxt under andra halvan av 2022. 

Konverteringsgraden under första kvartalet ökade marginell, medan det genomsnittliga ordervärdet minskade något jämfört med 2021. Antalet aktiva kunder uppgick till 3,8 miljoner, en ökning med nio procent från samma kvartal förra året.

Rörelseresultatet (ebit) uppgick till 25,1 miljoner kronor jämfört med 67,4 miljoner samma kvartal i fjol.

Den justerade ebita-marginalen uppgick till 12,7 procent jämfört med föregående år (22,8 procent). 

”Förändringen förklaras av lägre nettoomsättning och högre marknadsföringskostnader jämfört med föregående års motsvarande kvartal”, skriver bolaget i rapporten.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till minus 49 miljoner kronor jämfört med 31 miljoner i fjol. 

– Dessa siffror är inte imponerande men visar samtidigt att vår affärsmodell är hållbar, då vi är lönsamma även i svåra tider, konstaterar Fredrik Palm.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev