Finansiella rapporter
Meds slog branschen – tredubbelt: ”Vi närmar oss lönsamhet”
Publicerad: 22 mars 2023, 12:31
Meds vd Björn Thorngren.
Foto: Pressbild
Meds växte med 30 procent under fjolåret. Resultatet förbättrades på flera punkter. ”Men vi behöver lite mer tid för att bli lönsamma på bolagsnivå”, säger vd Björn Thorngren.
LÄS OCKSÅ: Siffrorna avslöjar apotekens tuffa år – här är branschens vinnare och förlorare
– Det var ett riktigt investeringsår, konstaterar Björn Thorngren när Market når honom på telefon. Trots det lyckades vi växa med 30 procent.
Med det tar Meds marknadsandelar, konstaterar han. Tillväxten för branschen i stort landade på drygt tio procent.
– Så vi växte tredubbelt så mycket, säger Björn Thorngren samtidigt som han konstaterar att det kunde ha varit ännu bättre.
Under 2022 investerade nätapoteket i att automatisera logistiken. Samtidigt lanserades en ny e-handelsplattform.
– Alla som investerat i en ny e-handelsplattform vet att det påverkar försäljningen. Vi bygger mycket själva från grund och tar med oss de lärdomar vi fått genom åren.
Omsättningen landade på drygt 600 miljoner kronor. Resultatet är inte klart än.
– Vi är lönsamma på ordernivå även efter marknadsföringskostnader. Det är en framgång. Men vi behöver mer tid för att bli lönsamma på bolagsnivå. Vi behöver få in fler orders för att täcka upp för kostnader för lagerhyra, administration och annat, säger Björn Thorngren och fortsätter:
–2022 var dessutom ett riktigt investeringsår. Men vi närmar oss lönsamhet och vi räknar med att vi ska nå dit under 2024.
Hur har starten på 2023 varit?
– Den har varit stark. Under januari slog branschen all-time-high vad gäller andel försäljning online. Vi själva har slagit all-time-high nu i mars.
Björn Thorngren tror att Meds kan gynnas av en lägre prissättning på läkemedel online kontra fysik butik när många konsumenter håller hårdare sina plånböcker i sämre ekonomiska tider.
Ser ni redan nu att ni får betalt för era investeringar?
– Ja det tycker jag. Vi ser att vi har ett högre ordervärde och att vi attraherar fler återkommande kunder. Vår logistik är mer effektiv vilket leder till lägre kostnad per order. Det gör också att vi kan få ut varorna i tid, vilket är viktigt om vi ska fortsätta växa. Levererar vi inte i tid blir kunden missnöjd och då ökar risken att den inte återkommer, säger Björn Thorngren.
Nu i mars firar Meds fem år på den svenska apoteksmarknaden.
LÄS OCKSÅ: Meds trycker på gasen – trots blodröda siffror: ”Vi kan växa i alla väder”