Få hela storyn
Starta din prenumeration
Finansiella rapporter
Publicerad: 27 april 2022, 05:30
Vd Rickard Lyko kan glädjas åt ett försäljningsmässigt starkt kvartal för Lyko, men resultatet påverkas negativ.
Foto: Lyko
E-handeln med skönhets- och hälsoprodukter backade med tolv procent första kvartalet. Men hos Lyko märks ännu ingen avmattning. ”Försäljningstillväxten är fortsatt stark på alla våra marknader och vi tar marknadsandelar i samtliga marknader,”, säger vd Rickard Lyko.
Under det första kvartalet hade Lyko en nettoomsättning på 552,9 miljoner kronor, en ökning med 26,1 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
– Första kvartalet är historiskt vårt minst starka kvartal och vi möter höga tillväxt och lönsamhetsjämförelsetal då föregående år hade en stor covid-effekt, säger Rickard Lyko i en kommentar.
Försäljningen i de fysiska butikerna steg med 38 procent och utgör 12,6 procent av omsättningen.
Online ökade med 24,6 procent till 483,9 miljoner kronor under kvartalet. Det kan jämföras med Svensk Handels e-handelsindikator som pekade på en minskning på tolv procent för försäljningen av skönhet- och hälsoprodukter under kvartalet.
LÄS MER: Kraftig tillväxt – men inte för alla: Här är skönhetshandelns vinnare och förlorare
Resultatet försämrades däremot under kvartalet. Rörelseresultat sjönk från 19,7 till -9,5 miljoner kronor och nettoresultatet fred 15,7 till -14,1 miljoner kronor.
– Vi fortsätter enligt vår plan att investera i tillväxt vilket påverkar vårt rörelseresultat i kvartalet, säger Rickard Lyko.
– Efter Black Week såg vi en förändring i performance marketing, vilket vi flaggade för i förra rapporten. Vi har rättat till det men vi har påverkan även i första kvartalet. Den i kombination med fortsatt stark tillväxt i våra europeiska marknader och våra satsningar på flera breda marknadskampanjer har störst effekt på resultatet.
LÄS MER: Knarkromantik och sexobjekt: Här är alla retailers och varumärken som fällts av RO