Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Lyko spränger ytterligare miljardvall: ”2022 fortsätter vi höja ambitionsnivån”

Publicerad: 10 februari 2022, 06:59

”Nu höjer vi ambitionsnivån”. Det är beskedet från vd Rickard Lyko efter att bolaget summerar ytterligare ett framgångsrikt år.

Foto: Pressbild

”Det tog elva år att nå en miljard i omsättning, sen tog det knappt två år att nå ytterligare en miljard”, konstaterar Rickard Lyko. Efter ett starkt avslut på året spränger skönhetsspecialisten ännu en miljardvall under 2021.

Ämnen i artikeln:

Lyko

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


LÄS MER: Kraftig tillväxt – men inte för alla: Här är skönhetshandelns vinnare och förlorare

Under det fjärde kvartalet omsatte Lyko 691,7 miljoner kronor. Tillväxten var 28,8 procent. Online växte bolaget lika mycket, de fysiska butikerna hade en tillväxt på 29,1 procent (34,3 procent mätt på jämförbara enheter). 

– Under Singles Day och Black Week slog vi återigen försäljningsrekord, säger Rickard Lyko som konstaterar att 87 procent av försäljningen skedde online under kvartalet. 

För helåret 2021 nådde Lyko en omsättning på 2 144,5 miljoner kronor. 

– Det tog elva år att nå en miljard i omsättning, sen tog det knappt två år att nå ytterligare en miljard. Försäljningstillväxten har gått snabbt, samtidigt fortsätter det att gå snabbare och snabbare. Därför är det viktigt att organisationen fortsätter att tänka exponentiellt i allt vi gör, säger Rickard Lyko. 

Lyko redovisar ett rörelseresultat på 12,4 miljoner kronor för det fjärde kvartalet, vilket är 16,5 miljoner kronor sämre än motsvarande period i fjol. En lägre bruttovinstmarginal kombinerat med ökade kostnader för främst marknadsöring påverkade resultatet negativt. 

– Helårsresultatet förbättras rejält och landar på 75,1 miljoner. Det är vi stolta över då vi samtidigt har gjort tunga satsningar på att växa i nya marknader och har prioriterat att stärka upp organisationen för ytterligare tillväxt, säger Richard Lyko. 

2020 redovisade Lyko ett rörelseresultat på 45,7 miljoner kronor. 

LÄS MER: Nu öppnar Lyko norska flaggskeppet: ”Ska vara lekfullt roligt och välkomnande” 

– Vi investerar i framtiden och jag är stolt över hur vi lyckades ta tillvara många av de möjligheter vi gavs under året. Vi genomförde fyra förvärv och våra egna varumärken utgör totalt 4,8 procent av vår omsättning. Det är tydligt att vi har stärkt vår marknadsposition inom skönhet under 2021. 

Rickard Lyko berättar att en tredjedel av försäljningen nu ligger utanför Sverige. I Norge växte Lyko med 55,8 procent under fjärde kvartalet, i Finland såg bolaget att de satsningar som gjorts ger resultat. 

– Försäljningen i Tyskland och Nederländerna har tagit snurr och det är roligt att se att vår modell fungerar i Europa.

Som Market berättat tidigare rekryteras nu en expansionschef till ledningsgruppen för att kunna växla upp ytterligare.  

– 2022 fortsätter vi höja ambitionsnivån för att möjliggöra ytterligare tillväxt och ökad effektivitet. För att sänka våra trafikkostnader har vi påbörjat ett arbete med en egen app samtidigt som vi har intensifierat arbetet med våra egna varumärken, säger Rickard Lyko. 

LÄS MER: Lyko gasar i Finland: ”Ser goda möjligheter att lägga i nästa växel” 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev