Finansiella rapporter
Lyko lyfter i försäljning: ”Kraftig tillväxt”
Publicerad: 18 juli 2023, 09:28
Rickard Lyko är glad att presentera en fortsatt kraftig tillväxt för skönhetsjätten
Foto: Pressbild Lyko
Andra kvartalet redovisare skönhetsjätten en ökad omsättning, stor tillväxt och positivt rörelseresultat, men en minskad marginal och resultat jämfört samma period förra året. ”Påverkats av en utförsäljning av slow-movers” konstaterar vd:n Rickard Lyko.
Under årets andra kvartalet summerar de omsättningen till 721,4 (609,2) miljoner kronor och en tillväxt på 18,4 (15,3) procent.
– I en väldigt utmanande e-handelsmarknad är jag glad att presentera en fortsatt kraftig tillväxt, där vi drar nytta av vår omnikanaldistribution och fortsatt lyckas skala affären, säger Rickard Lyko.
Därtill visar de ett positivt rörelseresultat på 12,7 (11,9) miljoner kronor men en minskad marginal på 1,7 (1,9) procent.
Resultatet för kvartalet landade på minus 0,1 (5,5) miljoner kronor.
– Norden fortsätter att skala och öka i lönsamhet och passerar 2,5 miljarder i omsättning på rullande tolv månader. I Europa fortsätter vi att investera i tillväxt och vi ser tydliga framsteg även om det återstår mycket arbete, säger Rickard Lyko.
LÄS ÄVEN: Mor & Dotter växer med 340 procent – mitt i krisen: ”Vi får två till tio nya kunder varje dag”
Orsaken bakom den minskade rörelseresultatet och lägre marginalen förklarar Rickard Lyko med senaste kvartalets utförsäljning av så kallade ”slow-movers”, och många kampanjer som skäl. Detta har de gjort delvis för att rensa ut i hyllorna men framför allt göra plats på det nya lagret i Vansbro.
Framöver satsar också Lyko på de egna produkterna, som det senaste kvartalet stått för 5,4 procent av försäljningen. De vill äga en större del av kedjan, vilket ska bidra till stabilare marginaler i framtiden.
– Vi ser en kraftig tillväxt på våra egna varumärken, säger Rickard Lyko.
I juni avslöjade de planerna för att öppna en ny flaggskeppsbutik i Stockholm, vilket de nu går ut med kommer öppna någon gång under årets sista kvartal. Dock nämner de inte något nytt om var.
LÄS OCKSÅ: Hon är Årets butikssäljare – här är alla vinnare under Retail Awards 2023