Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Lyko fördubblar resultatet: ”Bevisar att vår modell för lönsam tillväxt fungerar”

Publicerad: 27 oktober 2021, 05:32

Lyko Groups vd Rickard Lyko.

Foto: Pressbild

Lyko Group ökar försäljningen under det tredje kvartalet. Samtidigt fördubblad rörelseresultatet. ”Vi har nått och etablerat oss på en ny lönsamhetsnivå”, säger vd Rickard Lyko.


Ämnen i artikeln:

Lyko

Lyko Group ökade försäljningen med 28,2 procent under det tredje kvartalet. 

– Vi uppnådde en nettoomsättning på 486 miljoner, varav 87,3 procent kom från e-handeln, vilket innebär hissnande 1 989,9 miljoner på rullande tolv månader. Kundflödena i våra butiker har återhämtat sig, vilket genererat en tillväxt på 9,1 procent för retail och hela 27 procent i jämförbara butiker, säger Rickard Lyko i en kommentar. 

Online växte bolaget med 32,2 procent. 

– Butiker är och kommer att vara en viktig arena för oss och våra leverantörer, inte minst för att kunna introducera nyheter och bygga varumärken, men framför allt för att möta kunderna fysiskt och bygga en närmare relation. Med det sagt så kommer online vara det segment där vi lägger störst kraft och där vi förväntar oss ha störst tillväxt även framöver, fortsätter han. 

Rörelseresultatet för kvartalet landar på 19,6 miljoner kronor, vilket är en fördubbling mot förra årets 9,8 miljoner kronor. 

– Vi har nått och etablerat oss på en ny lönsamhetsnivå och återigen bevisat att vår modell för lönsam tillväxt fungerar, säger Rickard Lyko. 

Satsningarna utanför Sverige fortsätter. 

I Norge omsatte Lyko Group 99,8 miljoner kronor under det tredje kvartalet, vilket är en tillväxt med 77 procent jämfört med samma period i fjol. 

– Det senaste året har vi lyckats öka vår varumärkeskännedom kraftigt och för att ta ytterligare marknadsposition i Norge så öppnade vi för några veckor sedan en flagship store på paradgatan Karl Johan i Oslo, säger Rickard Lyko. 

Market har tidigare berättat att Lyko Group nu lägger i en högre växel i Finland för att öka varumärkeskännedomen. 

– För ganska precis ett år sedan startade vi försäljning på fyra marknader i Europa. Etableringen går enligt plan och försäljningstillväxten är stark, men den påverkar ännu inte totalen i någon större utsträckning.

Under kvartalet har Lyko gjort två förvärv, Gazette och Info

– Det är fantastiskt roligt att vi nu har kompetens i hela värdekedjan från konceptutveckling, design och tillverkning till marknadsföring och försäljning. De förvärvade bolagen som båda har egen produktion i Sverige, ger oss full kontroll i hela värdekedjan, ökar vår flexibilitet och breddar våra möjligheter för vår växande portfölj av egna varumärken, till vilken vi nu också adderar premiumvarumärket Waterclouds, säger Rickard Lyko. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lyko

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev