Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Ljummet kvartal för Synsam – ökade försäljningen men backade på flera andra poster

Publicerad: 16 november 2022, 07:00

Foto: Daniel Norman

Årets tredje kvartal blev ett ljummet sådant för Synsam Group, som ökar sin försäljning samtidigt som lönsamheten backar en hel del under kvartalet. ”Fortsatt investera för framtiden.”

Ämnen i artikeln:

Synsam

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


En fullspäckad rapportsäsong börjar gå mot sitt slut och bland de sista att presentera delårsrapporten för Q3 är Synsam Group, som blev utsett Årets retailföretag på Market Awards för ett par veckor sedan.

Optikerkedjan ökar omsättningen med 12,2 procent, vilket innebär att den uppgick till 1 319 miljoner kronor. Det går att jämföras med 1 176 miljoner kronor under Q3 ifjol.

På flera andra finansiella poster gick det lite trögare för bolaget, även om minskningen inte är på chockerande nivåer.

Den organiska tillväxten uppgick till 9,6 procent under kvartalet, jämförbart med 21 procent under motsvarande period förra året.

– I en svag konsumentmarknad som präglas av ökade räntor, inflation och utmanande elpriser, är det positivt att kunna rapportera en nettoomsättningsökning om tolv procent i det tredje kvartalet, där den organiska tillväxten uppgick till tio procent och like-for-like tillväxten till sex procent. Vi har en speciellt bra utveckling i Finland med stark tillväxt, kommenterar vd Håkan Lundstedt rapporten.

Bolagets rörelseresultat, mätt i EBITA, uppgick till 169 miljoner kronor under perioden. Den siffran kan jämföras med 206 miljoner under motsvarande period ifjol, en relativt stor nedgång. I och med det sjönk även rörelsemarginalen till 12,7 procent från 19,2 procent i förra årets Q3.

– För att stärka affären på lång sikt har Synsam under det tredje kvartalet fortsatt att investera för framtiden vilket har resulterat i en stark omsättningstillväxt, samtidigt som det har medfört en något lägre lönsamhet i kvartalet. Dessa satsningar omfattar produktions- och innovationscentret, betydande expansion i nya butiker, Recycling Outlet, Ai, Hearing samt ökade marknadsföringssatsningar, skriver Håkan Lundstedt i en vd-kommentar.

Synsam Group är noterade på Stockholmsbörsen sedan ett år tillbaka och har under 2022 backat med cirka 34 procent.

LÄS OCKSÅ: 21 butiker på 22 månader – Synsam med blixtsnabb utrullning av ”nya” konceptet

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev