Finansiella rapporter
Ljummet första kvartal för Ellos: ”Vår bedömning är att vi fortsätter att ta marknadsandelar”
Publicerad: 11 maj 2023, 08:13
Bild från Ellos lager i Borås.
Foto: Pressbild
Boråsbolaget Ellos presenterar 2023 års första kvartalsrapport. Försäljningen minskar med en handfull procent, men det på en tuff marknad.
När e-handlaren Ellos presenterade sitt bokslut för helåret 2022 stod det klart att försäljningen inte lyckades att bära upp och generera ett positivt rörelseresultat.
När delårsrapporten för Q1 2023 nu presenteras pekar trenden delvis åt fel håll, men det på en skakig marknad och i kontrast till tuffa jämförelsetal.
Omsättningen minskade med 5,4 procent, och uppgick till 816,4 miljoner kronor. Det kan jämföras med 862,6 miljoner kronor under motsvarande period föregående år.
– Ellos Group levererade en hög försäljning i årets första kvartal trots en utmanande marknad till följd av den höga inflationen, kraftigt stigande räntor och ett allmänt tufft läge för hushållens ekonomi, skriver Ellos ekonomidirektör Johan Stigson i samband med offentliggörandet.
Han fortsätter:
– Vår bedömning är att vi fortsätter att ta marknadsandelar och att vårt samlade erbjudande inom mode- och heminredning står starkt och är motståndskraftigt även i en utmanande marknad.
Samtidigt uppgick rörelseresultatet till -16,8 miljoner kronor. Det kan jämföras med -23,2 miljoner kronor under de tre första månaderna av 2022.
– Våra insatser för att skala och effektivisera verksamheten fortsätter. Vi investerade under förra året i system och processer för att effektivt kunna skala försäljningen av egna varumärken på utvalda marknadsplatser i Europa, skriver Johan Stigson om siffrorna.
LÄS OCKSÅ: Här gör Lindex vd comeback inom hemelektronikhandeln: ”Har en lång erfarenhet”