Finansiella rapporter
Lindex stärker lönsamheten – i en utmanande omvärld: ”Når nya nivåer”
Publicerad: 28 april 2023, 05:20
Lindex såg en tillväxt i fysiska butiker under det första kvartalet.
Foto: Pressbild
De fysiska butikerna lyfte Lindex under det första kvartalet. Samtidigt stärktes lönsamheten. ”Trots den fortsatt utmanande omvärldssituationen lyckas vi förbättra vårt resultat ytterligare”, säger en nöjd vd.
Lindex ökade försäljningen med 0,7 procent under det första kvartalet mätt i lokala valutor, mätt i svenska kronor var tillväxten en procent.
– Vi ökar vår försäljning i våra fysiska butiker med en tillväxt på 2,3 procent och underkläder var vårt starkaste affärsområde under perioden med en ökning på 14 procent. Med vårt inspirerande och välbalanserade sortiment samt alla fantastiska medarbetares engagemang och stora kundfokus har vi fortsatt attrahera många nya kunder och stärkt Lindex varumärke ytterligare, säger vd Susanne Ehnbåge i en kommentar.
Hur e-handeln utvecklades redovisas inte i pressmeddelandet. Däremot minskade den digitala försäljningens andel av omsättningen från 22,9 procent första kvartalet i fjol till 21,6 procent motsvarande period i år.
LÄS OCKSÅ: Ehnbåge om Lindex succéår – och hur kedjan ska fortsätta stå stark mitt i stormen
– Vi är mycket nöjda med vår fina utveckling under första kvartalet. Trots den fortsatt utmanande omvärldssituationen lyckas vi förbättra vårt resultat ytterligare jämfört med föregående års mycket starka inledning och når nya resultat- och försäljningsnivåer, säger Susanne Enhbåge.
Rörelseresultatet för det första kvartalet uppgick till 62 miljoner, en förbättring med 6,9 procent jämfört med motsvarande period i fjol då det var 58 miljoner kronor.
På rullande tolv månaderna uppgick rörelseresultatet till 965 miljoner konor, vilket är en förbättring med 1,8 procent jämfört med motsvarande period ett år tidigare.
I pressmeddelandet skriver Lindex att försäljningstillväxten kombinerat med en god kostnadskontroll ligger bakom resultatförbättringen.