Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Linas matkasse minskade försäljningen med 30 procent – ägaren skär ned på personal

Publicerad: 23 augusti 2022, 08:55

Efterfrågan på Linas matkasse rasar brant. Ägaren LMK group agerar nu för att minska sina kostnader, och höjde priserna med sex procent i augusti.

Foto: Pressbild Oskar Ekdahl

LMK Group skär ned på personal efter ett trettioprocentigt omsättningstapp. Med hjälp av artificiell intelligens arbetar Linas matkasseägaren nu för att få kunderna att stanna kvar.


Ämnen i artikeln:

E-handelLivsmedel

Redan den 6 juli meddelade LMK Group, som äger Linas matkasse, att omsättningen fortsätter rasa för det börsnoterade bolaget. 

Första kvartalet minskade nettoomsättningen med 16 procent, till 352,9 miljoner kronor. Andra kvartalet är nettoomsättningen nere på 267,6 miljoner kronor, en minskning med 30 procent. 

Bolagets norska varumärken Godtlevert och Adams matkasse utgör 52 procent av omsättningen medan Linas matkasse utgör 37 procent och danska Retnemnt 11 procent. I Danmark föll försäljningen med 43 procent, i Norge med 26 procent och i Sverige med 30 procent. 

Antal aktiva kunder på alla marknader under kvartal två var 79 800, vilken kan jämföras med 99 600 föregående kvartal och 118 500 under andra kvartalet 2021. 

LÄS MER: Hela listan: Så gick det för handelns börsbolag 2021 – bokslut, aktiekurser och avgörande händelser 

Rörelseresultatet i kvartal blir 3,8 miljoner kronor, 89 procent lägre än samma period förra året. Rörelseresultatet för första halvåret är negativt, minus 15,9 miljoner kronor. 

Nu ska LMK Group skära ned på antalet medarbetare, genom naturliga avgångar och en begränsning av nyrekryteringar. 

Efter en aggressiv satsning under 2021 på att skaffa nya kunder har bolaget även skurit ned rejält på sälj och marknadsföring. Framåt planerar LMK Group att dessa kostnader ska hållas på en nivå under 13 procent av nettoomsättningen.

I början av augusti höjde LMK Group priserna med cirka 6 procent för att lindra effekten av högre kostnader och för att agera i linje med andra aktörer på marknaden, skriver vd Walker Kinman i sin kommentar. Bolagets kostnader för bränsle har till exempel ökat med 2,1 miljoner kronor under första halvåret. 

Walker Kinman lyfter potentialen i bolagets AI-motor, som rekommenderar maträtter utifrån kunders smakpreferenser. Det ökar sannolikheten till att kunden beställer, och stärker kundlojalitet, menar Walker Kinman. 

– Vi fortsätter att fokusera på en överlägsen kundupplevelse genom utvecklingen av vårt erbjudande och vår grundläggande affär, samtidigt som vi justerar vår verksamhet för att anpassa oss till de rådande makroekonomiska förutsättningarna, säger Walker Kinman.

LÄS MER: Mathem fortsätter blöda – trots säljrekordet: ”Procentuellt sett har vi förbättrat resultatet” 

Monika Nilsson Lysell

Reporter

monika.nilsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelLivsmedel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev