Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Lägre tillväxt än väntat för Cdon i första kvartalet

Publicerad: 21 april 2022, 12:41

Bruttoförsäljning för Cdon:s marknadsplats ökade med fyra procent i första kvartalet. ”Vår tillväxt var lägre än förväntat, men vi presterade mycket bättre än den svenska e-handelsmarknaden i helhet”, säger vd Peter Kjellberg.

Ämnen i artikeln:

Cdon

JF

Julia Forsberg

julia.forsberg@bonniernews.se


Bruttoförsäljning, GMV, för Cdon Marketplace ökade med fyra procent under första kvartalet 2022 och uppgick därmed till 395,2 miljoner kronor. Nettoförsäljningen för marknadsplatsen ökade med tio procent till 44,7 miljoner under samma period.

– Vår tillväxt var lägre än förväntat, men vi presterade mycket bättre än den svenska e-handelsmarknaden i helhet, vilken minskade med 13 procent i Q1, säger vd Peter Kjellberg i en kommentar.

Han påpekar också att elektronik var den kategori som såg störst minskning på e-handelsmarknaden under första kvartalet.

– Trots de utmanande omständigheterna, växte Cdon Marketplace i våra kärnkategorier Elektronik och Hem & Trädgård under hela kvartalet.

Nettoförsäljningen för Cdon Retail minskade med 33 procent till 60,5 miljoner som en följd av processen att minska försäljningen från det egna lagret.

Bruttomarginalen ökade till 47,7 procent från 36,5 procent. Rörelseförlusten för kvartalet uppgick till 33,8 miljoner kronor.

– Under kvartalet la vi grunden för vår tillväxtresa och tog signifikanta kostnader för att hålla uppe farten.

Kostnaderna relaterade bland annat till rekryteringar för att stärka ledningsgruppen och förvärvskostnader kopplat till Commerce8 och Xales. Cdon uppskattar att 10 miljoner av kostnaderna är av engångskaraktär. Bolaget förväntar sig att den högre kostnadsnivån delvis kommer att kvarstå i andra kvartalet för att sedan plana ut.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev