Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Lagersatsningen kostar – Nelly Groups förlust växte under det tredje kvartalet

Publicerad: 20 oktober 2021, 06:37

Nellys vd Kristina Lukes.

Nelly Group ökade omsättningen under det tredje kvartalet. Lagersatsningen kostar emellertid för e-handlaren. Förlusten växter.


Ämnen i artikeln:

Nelly

Nelly Group omsatte 312,6 miljoner kronor under det tredje kvartalet, en tillväxt på 2,1 procent. 

– Vi avslutar ett kvartal som summerar till 2,1% tillväxt, trots en svag inledning. Dessutom bjöd kvartalets två första månader på utmaningar i form av minskad trafik och ett generellt högt rabattryck, säger vd Kristina Lukes. 

Ett högre kampanjtryck i september månad och det framgångsrika samarbetet med Bianca Ingrosso lyfte försäljningen. 

– Vi har fortsatt en god lageromsättningshastighet och ett fräscht lager. Dagens ansträngda frakt och logistikmarknad medför dessvärre förseningar och ökade kostnader. Att vi nu producerar majoriteten av vårt egenproducerade sortiment på närmarknad har gjort att vi kan agera snabbare och mer effektivt anpassa kampanj och sajt efter tillgängligt sortiment, säger Kristina Lukes. 

Under kvartalet har Nelly Group flyttat sitt lager. 

– Vi har stängt Falkenberg och öppnat Borås i enlighet med plan och levererat projektet under budget. Vi lägger nu all kraft på att realisera vår målsatta årliga besparing om 35 miljoner kronor samt att skapa en wow-leveransupplevelse till kund, säger Kristina Lukes. 

Kostnader kopplade till lagersatsningen belastar emellertid resultatet negativt. Rörelseförlusten landar på 27,3 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 0,7 miljoner kronor samma period i fjol. 

– Vi har nu äntligen möjlighet att vara fysiskt på plats i Borås och det är viktigt, inte minst för våra fler än 60 nya medarbetare, att få träffas IRL. Det har varit en stor utmaning att introducera så många nya kollegor utan att kunna träffas. Nu kan vi intensifiera arbetet med att bli samkörda för att steg för steg utveckla upplevelsen och värdet för vår kund med större grepp på sajt och med de många kontinuerliga förbättringar varje dag, säger Kristina Lukes. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Nelly

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev